Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak gminy powiatu będzińskiego przygotowały się do nowej ustawy śmieciowej

oprac.sauer
Gminy w powiecie będzińskim od jakiegoś czas informują co czeka mieszkańców po wprowadzeniu nowej ustawy śmieciowej. Postanowiliśmy zebrać te informacje. Zobaczcie ile zapłacicie za gospodarowanie odpadami w poszczególnych gminach powiatu od 1 lipca.

PSARY

Opis gospodarowania odpadami na terenie Psar.

Wybrana przez gminę w przetargu firma od 1 lipca 2013r. będzie odbierać z nieruchomości zamieszkanych śmieci zmieszane oraz odpady segregowane w następujących frakcjach: tworzywa sztuczne oraz opakowania wielomateriałowe, papier i tektura oraz szkło. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz meble, opony i inne odpady wielkogabarytowe będą odbierane od mieszkańca raz na pół roku, a metale raz na rok. Nowy model systemu gospodarowania odpadami przewiduje utworzenie Gminnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów, do którego w określonych dniach i godzinach jego funkcjonowania mieszkańcy będą mogli dostarczać następujące odpady: zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, metale, przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, odpady komunalne ulegające biodegradacji w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji oraz odpady zielone i odpady budowlane z drobnych remontów w ramach limitu 100kg na gospodarstwo domowe na rok.

W Regulaminie utrzymania czystości i porządku w gminie przyjęto limit odpadów zmieszanych wytwarzanych przez
1 mieszkańca w wysokości 60 litrów miesięcznie na osobę. Wielkość ta została wyliczona w oparciu o dane ze sprawozdań dotyczących ilości zebranych odpadów komunalnych zmieszanych z terenu gminy Psary w poprzednich latach. W ramach uiszczanej opłaty śmieciowej każda posesja zostanie wyposażona w pojemnik na odpady zmieszane o pojemności adekwatnej do liczby osób zamieszkujących na niej np. nieruchomość, na której mieszkają 2 osoby otrzyma kosz 120 litrowy, a 4-osobowa rodzina dwa pojemniki o pojemności 120 litrów lub pojemnik o pojemności 240 litrów. Odpady zmieszane będą odbierane od mieszkańców dwa razy w miesiącu w okresie od 1 maja do 30 września, a raz w miesiącu od 1 października do 30 kwietnia.

W ramach uiszczonej opłaty mieszkaniec otrzyma także worki na odpady segregowane (plastik, szkło, papier, metal) oraz uzyska możliwość oddawania określonych odpadów do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. Przedstawione powyżej usługi składają się na zakres podstawowy, który obejmuje opłata śmieciowa, natomiast odbieranie śmieci zmieszanych ponad ustalony limit 60 litrów na osobę oraz odpadów budowlanych i rozbiórkowych ponad ustalony limit stanowi zakres dodatkowy, za który mieszkańcy będą musieli dodatkowo zapłacić.

JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO NOWEGO GOSPODAROWANIA ODPADAMI?

1. Każdy właściciel nieruchomości musi pamiętać o wypowiedzeniu umowy na odbiór odpadów, którą jest obecnie związany z firmą wywozową. Rozwiązania umowy należy dokonać z zachowaniem odpowiedniego okresu wypowiedzenia, by umowa uległa rozwiązaniu z dniem 30.06.2013r., a mieszkaniec uniknął w lipcu bieżącego roku jednoczesnego płacenia opłaty śmieciowej na rzecz gminy i na rzecz przedsiębiorcy obsługującego go wcześniej. Każdy mieszkaniec powinien sprawdzić w swojej umowie okres wypowiedzenia.

2. Nowe przepisy nakładają na każdego właściciela nieruchomości obowiązek wypełnienia i złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi do 15 kwietnia 2013r. W deklaracji właściciel nieruchomości poda liczbę osób zamieszkujących nieruchomość i wyliczy miesięczną stawkę opłaty śmieciowe. W deklaracji należy wpisać liczbę osób stale zamieszkujących daną nieruchomość, co nie zawsze pokrywa się z liczbą osób zameldowanych pod danym adresem.

ILE WYNIOSĄ NOWE STAWKI NA TERENIE GMINY?

Wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla danego gospodarstwa domowego będzie stanowić iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz stawki opłaty. Na terenie gminy Psary stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynosi 10 zł od osoby na miesiąc, jeśli prowadzona jest przez mieszkańca selektywna zbiórka odpadów. W tej cenie zawiera się odbiór i zagospodarowanie odpadów zmieszanych w ramach limitu 60 litrów na osobę na miesiąc, odbiór odpadów posegregowanych w dowolnej ilości oraz możliwość oddania odpadów do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.

W ramach tej opłaty zapewniony zostanie również kosz na śmieci zmieszane oraz worki do segregacji odpadów dla każdego gospodarstwa domowego.Na przykład 4-osobowe gospodarstwo domowe prowadzące selektywną zbiórkę odpadów zapłaci 40 zł opłaty śmieciowej za miesiąc w zamian za co otrzyma pojemnik na odpady zmieszane i możliwość odbioru 240 litrów odpadów zmieszanych na miesiąc, worki do segregacji oraz odbiór posegregowanych odpadów i możliwość oddania odpadów do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.

Stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za osobę w przypadku gdy mieszkaniec nie prowadzi selektywnej zbiórki odpadów wynosi 16 zł od osoby na miesiąc.

Właściciel nieruchomości zobowiązany jest uiszczać opłatę śmieciową co miesiąc do 25 dnia każdego miesiąca poczynając od 25 lipca 2013r. Opłatę można uiszczać w kasie Banku Spółdzielczego w siedzibie Urzędu Gminy w Psarach przy ul. Malinowickiej 4 lub przelewem na rachunek bankowy przypisany danemu gospodarstwu domowemu. Po złożeniu deklaracji przez właściciela nieruchomości Urząd Gminy niezwłocznie poinformuje go na piśmie o przypisanym mu numerze rachunku bankowego.

SIEWIERZ

Już wkrótce ruszy kampania informacyjna w zakresie praw i obowiązków właścicieli nieruchomości, wynikających z nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Mieszkańcom Miasta i Gminy Siewierz zostaną przekazane za pośrednictwem sołtysów oraz poczty, materiały zawierające wskazówki jak postępować z różnymi odpadami, zasady prawidłowej segregacji odpadów oraz zasady funkcjonowania systemu. Ważnym dokumentem, który otrzymają mieszkańcy jest druk deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

MIERZĘCICE

Na terenie Gminy Mierzęcice zostanie utworzony Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych. Do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych przyjmowane będą od mieszkańców, w szczególności następujące frakcje odpadów:

przeterminowane leki i chemikalia,

zużyte baterie i akumulatory,

zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,

meble i inne odpady wielkogabarytowe,

zużyte świetlówki,

zużyte opony.

Wymienione wyżej odpady mieszkańcy mogą bezpłatnie oddawać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych mieszkańcy mogą również bezpłatnie
oddawać zebrane w sposób selektywny odpady komunalne z papieru, szkła, tworzywa sztucznego, metalu i opakowań wielomateriałowych oraz odpady zielone z pielęgnacji ogrodów, a także meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny w przypadku gdy pozbycie się tych odpadów jest konieczne poza harmonogramem odbioru z nieruchomości.

Transport odpadów do punktu selektywnego zbierania odpadów mieszkańcy zapewniają we własnym zakresie i na własny koszt.

Częstotliwość odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości:

odpady komunalne zmieszane gromadzone w odpowiednich urządzeniach do zbiórki:

- nie rzadziej niż jeden raz w miesiącu – dla budynków jednorodzinnych i rekreacji indywidualnej,

- nie rzadziej niż jeden raz w tygodniu – dla budynków wielorodzinnych

selektywnie zebrane odpady z papieru, szkła oraz zebrane łącznie odpady z tworzywa sztucznego, metalu i opakowania wielomateriałowe gromadzone oddzielnie w odpowiednich workach z folii lub pojemnikach do selektywnej zbiórki:

- nie rzadziej niż jeden raz w miesiącu – dla budynków jednorodzinnych i rekreacji indywidualnej,

- nie rzadziej niż jeden raz w miesiącu – dla budynków wielorodzinnych

odpady ulegające biodegradacji gromadzone w odpowiednich workach z folii lub pojemnikach do gromadzenia bioodpadów:

- nie rzadziej niż jeden raz w miesiącu – dla budynków jednorodzinnych i rekreacji indywidualnej,

- nie rzadziej niż jeden raz w miesiącu – dla budynków wielorodzinnych

Harmonogram odbioru zmieszanych odpadów komunalnych oraz selektywnie zebranych odpadów z papieru, szkła, tworzywa sztucznego, metalu i opakowań wielomateriałowych oraz odpadów ulegających biodegradacji będzie opracowany i dostarczony mieszkańcom przez przedsiębiorcę wyłonionego w drodze przetargu.

Meble i odpady wielkogabarytowe oraz sprzęt elektryczny i elektroniczny odbierane z nieruchomości - nie rzadziej niż jeden raz w roku.

Do 30 kwietnia 2013r. właściciele nieruchomości (użytkownicy, najemcy i inni) składają do urzędu deklarację, określającą liczbę osób zamieszkujących daną nieruchomość i wyliczają opłatę, którą miesięcznie będą ponosić za odbiór odpadów - wzór deklaracji do pobrania. Opłatę dla przykładowego 2 - osobowego gospodarstwa wylicza się następująco:

2 osoby (liczba osób) x 9,00zł (stawka opłaty) = 18,00zł (miesięczna opłata)

Gmina wyłoni w drodze przetargu, jednego przedsiębiorcę, który będzie odpowiedzialny za odbiór wszystkich rodzajów odpadów komunalnych od mieszkańców i ich zagospodarowanie.

BOBROWNIKI

31 marca 2013 roku upływa termin składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Deklaracje można było składać w Urzędzie Gminy Bobrowniki lub podczas dyżurów pracowników UG w poszczególnych miejscowościach. Dotychczas do Urzędu Gminy Bobrowniki wpłynęło 2 339 deklaracji (74 %).

Wszystkie osoby, które do tej pory nie złożyły deklaracji są proszone o pilne zgłoszenie się do Urzędu Gminy Bobrowniki (pokój nr 06). Druki deklaracji są dostępne na stronie internetowej oraz w pokoju nr 06 w Urzędzie Gminy Bobrowniki.

Właściciele nieruchomości będą dokonywać co miesiąc opłaty na rzecz budżetu gminy Bobrowniki w wysokości 10 zł od mieszkańca nieruchomości, jeżeli na nieruchomości prowadzona będzie segregacja odpadów. W przypadku niesegregowania odpadów na frakcje, których odbiór z nieruchomości zapewnia Gmina Bobrowniki wysokość opłaty wyniesie 14 zł od mieszkańca nieruchomości.

Podstawą do naliczenia wysokości opłaty dla danej nieruchomości będzie „Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi”. Pierwszą deklarację należy złożyć do końca marca.

ZŁOŻENIE DEKLARACJI JEST OBOWIĄZKOWE!

WOJKOWICE

W Wojkowicach termin złożenia deklaracji upływa 15 kwietnia. Od 1 lipca stawka opłaty za gospodarowanie odpadami, wynosić będzie 12,00zł/1osobę/1miesiąc (pod warunkiem aktywnego udziału mieszkańca w segregacji odpadów). Stawka tej opłaty w przypadku właścicieli nieruchomości, uchylających się od obowiązku selektywnego zbierania odpadów, bądź wykonujących go w niewłaściwy sposób, będzie wyższa i wyniesie 16,00zł/1osobę/1miesiąc.

SŁAWKÓW

Stawka za odbiór odpadów komunalnych wyniesie odpowiednio:

a) odpady niesegregowane - 12,50 zł netto od osoby.
b) odpady segregowane - 10 zł netto od osoby.

„Śmieci – nasza sprawa!” – pod takim hasłem Metropolia Silesia realizuje kampanię promocyjną nowych zasad gospodarki odpadami, które w całej Polsce zaczną obowiązywać od 1 lipca br. W każdy ostatni piątek miesiąca / od stycznia do czerwca / na antenie TVP Katowice, o godz. 19.25 emitowane będą reportaże, które w prosty i przystępny sposób będą przybliżać mieszkańcom czekające ich zmiany.

Miesięczne stawki za odbiór odpadów komunalnych wynosić będą odpowiednio:

a) odpady niesegregowane - 13,50 zł od osoby.
b) odpady segregowane – 10,80 zł od osoby.

odmioty niebędące osobami fizycznymi, które zadeklarowały selektywną zbiórkę odpadów, mają możliwość dzierżawy pojemników do odpowiednich wyselekcjonowanych odpadów (bioodpady – pojemnik brązowy, metal – pojemnik czerwony, papier – pojemnik niebieski, plastik – pojemnik żółty i szkło – pojemnik zielony) w cenie 180,00 zł netto za sztukę na cały rok. Odbiór pojemników na selektywną zbiórkę odbywać się będzie w tych samych terminach, co odbiór surowców z terenu gminy Sławków.

Mieszkańcy ulic: Jodłowa, Sosnowa, Świerkowa, Okradzionowska mogą korzystać z pojemników SM 120 litrów lub SM 240 litrów zlokalizowanych na własnych posesjach oraz worków do selektywnej zbiórki odpadów. Odbiór odpadów z posesji będzie odbywał się przez firmę ALBA MPGK Sp. z o.o.

CZELADŹ

Burmistrz miasta Teresa Kosmala rozpoczeła cykl spotkań z mieszkańcami, podczas których przekaże niezbędne informacje dotyczące gospodarowania odpadami w Czeladzi.

Spotkania odbywać się będą:

9 kwietnia (wtorek) - Miejski Zespół Szkół, ul. Szkolna
10 kwietnia (środa) - Szkoła Podstawowa nr 3, os. 35-lecia ul. Staszica
23 kwietnia (wtorek) - Muzeum Saturn w Czeladzi, ul. Dehnelów 10
24 kwietnia (środa) - Szkoła Podstawowa nr 7 (Piaski), ul. Spacerowa

Początek wszystkich spotkań o godzinie 17.00

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na bedzin.naszemiasto.pl Nasze Miasto