W poniedziałek, 7 maja burmistrz Wronek Mirosław Wieczór poinformował o rozpoczęciu najważniejszej części inwestycji. Metodą mikrotunelowania zostanie wyryta pod ziemią wielką dziurę, w którą zostanie wpasowany kolektor. Ma on odciążyć istniejący rów i odprowadzać nadmiar wód ze zlewni do Warty.
Najbardziej w skrócie i obrazowo można ją opisać, że we Wronkach rozpoczęła się budowa tunelu metra, tyle że w mikroskali.
Inwestycja jest kosztowna i obciąży znacznie budżet miasta i gminy Wronki. Ale na zielone światło dla niej od lat czekali przede wszystkim mieszkańcy nisko położonych podwronieckich Stróżek, których domy zalewane są niemal co roku. Łatwiej uniknąć powodzi będą mogły także Amica i Samsung, którym także w przeszłości woda wdzierała się na teren zakładów. Upadną także argumenty, które podnoszono w dyskusji o obwodnicy Wronek, że zanim zacznie się jej budowa to teren trzeba odwodnić.
Inwestycję prowadzi konsorcjum firmy Molewski, doświadczonej w tego typu budowach. O jej szczegółach technicznych poinformował Łukasz Agaś, dyrektor ds. logistyki i technologii bezwykopkowych w firmie.
Sama technologia, która zastosowano jest bardzo nowoczesna i mało uciążliwa dla mieszkańców, dzięki temu że nie powoduje przerw w ruchu a także nie ma problemów z pozbyciem się dużych mas ziemi. A cały plac budowy znajduje się de facto pod ziemią.
Nieprzypadkowo poniedziałkową konferencję prasową burmistrz i przedstawiciel wykonawcy zwołali na terenie Gminnej Spółdzielni Samopomoc Chłopska. Tam bowiem rozpoczęto budowę jeden z komór startowych, skąd będzie drążony tunel w obu kierunkach. W sumie będzie miał on ponad 700 metrów długości i jest położony na głębokości 4 metrów pod powierzchnią ziemi. Osadzony w nim zostanie żelbetonowy kolektor o średnicy 1400 mm a częściowo nawet 1700 mm, co pozwoli – jak podkreślał burmistrz Wieczór – na przyjęcie wód ze zlewni nawet przy bardzo intensywnych opadach.
Kolektor będzie powstawał z prędkością 18-24 metrów na dobę. Prace mają się zakończyć do końca września 2018 roku. Najbardziej uciążliwa ich część, w ciągu ulicy Mickiewicza zostanie poprowadzona w sierpniu, gdy firmy Amica i Samsung mają przerwy. Choć wykonawca na tą chwilę nie widzi nawet konieczności wprowadzenia ruchu wahadłowego mimo prowadzenia obok, a w zasadzie pod ulicą prac. Jak podkreślał dyr. Agaś inwestycja we Wronkach jest jedną z największych tego typu obecnie w Polsce.
Świet(l)ny spektakl w wykonaniu zorzy polarnej.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?