Rewitalizacja linii kolejowych nr 363 Rokietnica - Międzychód i nr 368 Szamotuły Międzychód: w tym tygodniu odbędą się konsultacje społeczne

Rewitalizacja linii kolejowych nr 363 Rokietnica - Międzychód i nr 368 Szamotuły Międzychód. Po trzech miesiącach spóźnienia Starostwo Powiatowe w Międzychodzie otrzymało w końcu projekt prognozy wielkości ruchu pasażerskiego i towarowego na liniach kolejowych nr 363 Rokietnica - Międzychód oraz nr 368 Szamotuły - Międzychód. W tym tygodniu ruszają konsultacje społeczne projektu.

Dokument na zlecenie Starostwa Powiatowego w Międzychodzie, które z kolei działało w imieniu kilku samorządów zlokalizowanych przy liniach kolejowych nr 363 Rokietnica - Międzychód i nr 368 Szamotuły - Międzychód, przygotowywała warszawska spółka Blue Ocean Business Consulting Sp. z o.o. Miał być gotowy już 23 sierpnia. Starostwo otrzymało go jednak dopiero pod koniec listopada. Teraz więc zaczynają się konsultacje społeczne projektu. Dopiero po konsultacjach i rozpatrzeniu ewentualnych uwag, dokument stanie się oficjalnym raportem, który trafi do Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu, a potem stanie się załącznikiem wniosku o dokonanie zmian w Planie Transportowym Województwa Wielkopolskiego. To niezbędne, by można było dalej myśleć o odbudowie tych linii kolejowych i przywróceniu na nich ruchu pociągów.

Co z projektu prognozy wynika?

- Generalnie wskazanie jest takie, że obie linie kolejowe mają potencjał do tego - w kontekście ruchu pasażerskiego, jak i towarowego - by opłacało się je eksploatować. 90 proc. ankietowanych osób chciałoby w przyszłości korzystać z tych linii - wyjaśnia Mieczysław Trafis ze Starostwa Powiatowego w Międzychodzie.

Dokument to jednak dopiero projekt. W tym tygodniu odbędą się konsultacje społeczne w tej sprawie. W sali sesyjnej Starostwa Powiatowego w Międzychodzie spotkania dla mieszkańców odbędą się w środę 5 grudnia i piątek 7 grudnia o godz. 18. W Starostwie Powiatowym w Szamotułach spotkanie odbędzie się z kolei w czwartek 6 grudnia o godz. 17.

Przypomnijmy, że badania ankietowe mieszkańców całego regionu odbyły się kilka miesięcy temu i miały dać odpowiedź na pytanie, czy mieszkańcy chcieliby korzystać z transportu kolejowego na liniach 363 i 368. Wypełniono łącznie ponad 6,3 tys. ankiet. Ponad 1,2 tys. ankiet zebrali ankieterzy na ulicach naszych miast, reszta została wypełniona on-line. Z tego 90 proc. jest pozytywnych. Dokument jest jednak dopiero pierwszym krokiem w kierunku przywrócenia ruchu kolejowego w regionie i otwiera drogę do wpisania tego zadania w Plan Transportowy Województwa Wielkopolskiego. I taki wniosek został już przez Starostwo Powiatowe w Międzychodzie złożony w Urzędzie Marszałkowskim w Poznaniu.

- Wniosek o wpisanie tych inwestycji do Planu Transportowego Województwa Wielkopolskiego złożyliśmy już 24 września. Wkrótce dołączymy do niego Prognozę Wielkości Ruchu na tych liniach i będziemy oczekiwali rozpoczęcia prac związanych z aktualizacją planu - wyjaśnia Mieczysław Trafis.

Dopiero potem przyjdzie czas na sporządzenie studium wykonalności tego zadania. To już bardziej szczegółowy dokument sporządzany przez fachowców w temacie. Następnie trzeba będzie wykonać dokumentację techniczną i znaleźć pieniądze na remont. Według szacunków, może to kosztować od 200 do nawet 300 mln zł.

Działania w sprawie tych linii podjęły już także PKP PLK S.A., które rozważają umieszczenie remontu linii 363 i 368 na liście potencjalnych inwestycji w ramach nowego budżetu unijnego w latach 2021 - 2027.

Adam Nawałka: Zaczęliśmy źle

Wideo

Krzysztof Sobkowski

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

10.12.2018, 11:48

To już lepiej zrobić wyasfaltowane autostrady rowerowe wszak mosty, wiadukty, nasypy, odwodnienia są. Ząb czasu (i złodzieje) nadgryzł jednak infrastrukturę tych dawnych linii kolejowych. Wytrzymałość mostów spadła, tory częściowo rozkradzione tak jak słupy i trakcje to już lepiej zrobić autostradę rowerową mniejsze ryzyko wtopy a sukces wizerunkowy, komunikacyjny i turystyczny murowany.

07.12.2018, 09:02

Róbcie teraz bo nie mam auta. Zajebiście ja bym się cieszyła.

06.12.2018, 12:51

A kto widzial w Miedzychodzie tych ankieterow? Zbierajac 1200 ankiet powinni odwiedzic co druga rodzine.
Zza, biurka bzdury wypisuja. I tyle!!

06.12.2018, 12:48

W latach 80 -tych juz nikt ta koleja nie jezdzil, jedyna frekwencja (minimalna) w soboty i niedziele. Szkoda kasy, za tak gigantyczne pieniadze mozna odbudowac niemal wszystkie wazniejsze drogi w powiecie. I nie tylko...
A ten wynik firmy consultingowej traktuje raczej jako zrobiony na zamowienie garstki zapalencow, nieliczacych sie z groszem publicznym.

06.12.2018, 12:36

Tory zalane betonem a oni chcą pociągu przywrócić co za debilizm.. Lepiej się za most weźcie lub za szpital żeby ludzia pomagali a nie ich do grobu wpedzali....

06.12.2018, 11:45

~~ąaa-4.12 -13:27. =A na KOŃCU Ty padniesz MASKĄ na SZLAK KOLEJOWY>

05.12.2018, 17:21

Pewnie to rozumowanie Blachary

05.12.2018, 10:11

a nie za zgodą zmienić tą tokumentację na tokumencję o karetkach bo najpierw karetki bo mamy mało karetek 6 a 2 z osbst union jeżdzą i jeżdzi z innego powiatu a wtedy z innego powiatu by karetka jeżdziła jakby było miej mało karetek czyli na rezerwie i wtedy z obst union by też jako rezerwa bo jak będzie karambol w Gorzyniu to zanim karetki z innego powiatu przyjadą to ludzie z karambolu ci mocno że się nadają od razu do szpitala w pierwszej kategorii to umrą ale żeby tą ustawę o karetkach legalnie minąć i więcej karetek by było i mniej poszkodowanych a kolej to dyskusja bo tylko osoby w poteszwym i osoby bez aut będą jeżdziły pociągiem ito będze około 33 osób nawet 22 osoby a karetki są ważnejsze po jak się trafi fart że te dwie z obst union się w tym nieszczęśliwym dniu zepsują to wtedy ta z innego powiatu będzie jeżdzić a w tym powiecie co ta karetka czy karetki przyjadą w zastępstwo to tych właśnie karetek w tym powiecie też będzie brakować

04.12.2018, 17:57

Lepiej do Poznania bo z Pniew dużo ludzi dojeżdża do pracy a poza tym można byłoby to już podciągnąć pod kolej metropolitarna.

04.12.2018, 17:12

Będzie jeździć dwoje do pracy.

04.12.2018, 17:08

Ū

04.12.2018, 17:07

Beznadziejny pomysł. Te 90% nastawionych na Tak To głupota, przecież niezainteresowani nie glosowali w ogóle. W XXI wieku na co komu to potrzebne?. Gdyby do Poznania to może i bym zrozumiała. Młodzież mialaby wiecej możliwości wyboru szkoly, ale Szamotuly?. Jedyne z czym sie kojarza to sąd.

04.12.2018, 16:52

Kwota nie mała ,komu to ma służyć?jest wiele ważniejszych spraw do załatwienia , ochrona zdrowia, żłobek ,most w Sierakowie,i wiele innych ważnych spraw!

04.12.2018, 13:28

Super pomysł.Ludzie będą dojeżdżać nietylko do pracy.Skorzysta dużo starszych osób które nie posiadają samochodów.Czekamy na kolej☺

04.12.2018, 13:27

ta linia jest nam potrzebna jak piąte koło u wozu padnie PKS padną prywatni przewoźnicy a na koniec padnie też ta linia kolejowa

04.12.2018, 11:36

natychmiast po odbudowie linii 363 powinny ruszyć na szeroką skalę programy promujące turystykę
rowerową i pieszą nad zalew radzyński... Idealne miejsce na aktywną sobotę

03.12.2018, 19:49

Szybki rachunek:
300000000 mln zł / 32000 gospodarstw w 2 powiatach daje ponad 9000 zł na każde gospodarstwo domowe tylko na budowę linii. Zapłacą wszyscy, aby mogło jeździć czasami ok 5700 osób. Znając życie, dużo z tych 5700 osób nie będzie jeździć regularnie, jakaś część nie pojedzie wcale.

03.12.2018, 17:57

Do czego nam ta kolej.? Strata pieniędzy, korzystających i tak będzie niewielu.

03.12.2018, 17:24

Nic nie ma o sporcie w naszym Pmi hm....?

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3