Spis treści
22 kwietnia zamkną tunel w Trzcińsku
22 kwietnia ze względu na prace remontowe wyłączony z ruchu tunel w Trzcińsku na odcinku Janowice Wielkie – Wojanów.
W związku z tym autobusowa komunikacja zastępcza zostanie wprowadzona na odcinkach
- Janowice Wielkie – Jelenia Góra
- w pociągach “Szklarka” i “Szrenica” na odcinku Janowice Wielkie – Szklarska Poręba Górna przez Jelenią Górę i Piechowice.
To trzecie i ostatnie zamknięcie tunelu na tym odcinku. Po zakończeniu prac ruch będzie odbywać się po dwóch torach.
Remont tunelu w Trzcińsku
Tunel koło Trzcińska, to obiekt z połowy XIX wieku, znajdujący się pod wzniesieniem Wzgórz Dziwiszowskich, kilkanaście kilometrów od Jeleniej Góry, na odcinku Janowice Wielkie – Wojanów (linia kolejowa Wrocław Świebodzki – Zgorzelec, nr 274).
Oddany do użytku został w roku 1867, co czyni go jednym z najstarszych tuneli kolejowych w Polsce. Obiekt wykonany od samego początku jako dwutorowy, o długości 293 m. Był jednak zbyt wąski i przepisy nie pozwalały na to, by zmieściły się dwa pociągi. Trzeba było czekać, by przejechał ten z przeciwnej strony. To wydłużało podróż.
W marcu 2023 roku ruszyła przebudowa obiektu. Prace prowadzono tak, by podczas większości robót, nie zatrzymywać ruchu pociągów. Tylko dwa razy pasażerowie musieli korzystać z zastępczej komunikacji autobusowej z Jeleniej Góry do Janowic Wielkich.
Nowoczesna maszyna „TEM” poszerzyła obiekt do wymaganych rozmiarów - z ok.8,3 metrów do ponad 11 metrów.
I teraz mogą bezpiecznie przejeżdżać tędy dwa pociągi.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły na przebudowę tunelu blisko 130 mln zł netto (środki budżetowe i z dokapitalizowania). Koniec remontu planowany jest na II kwartał tego roku.
O remoncie tunelu w Trzcińsku pisaliśmy TUTAJ
W czerwcu sprawniejsze podróże na trasie Wrocław - Jelenia Góra
Od 4 czerwca zwiększą się możliwości przejazdu koleją przez tunel koło Trzcińska.
Dzięki poszerzeniu obiektu, dwa pociągi równocześnie przejadą przez tunel. Poszerzenie tunelu pozwoli na równoczesny przejazd przez tunel dwóch pociągów z prędkością do 120km/h, co dotychczas było niemożliwe.
Linia kolejowa Wrocław - Jelenia Góra jest ważna w systemie połączeń lokalnych, wojewódzkich i krajowych. Realizacja inwestycji w tunelu k. Trzcińska zwiększy możliwości organizacji połączeń.
Dziewiętnastowieczny, 300 - metrowy obiekt został odnowiony i poszerzony z ok. 8,3 m do 11 m. Kamienną obudowę wewnątrz tunelu zastąpiła mocniejsza żelbetowa konstrukcja. Ściany są już zabezpieczone przed korozją. Portale obiektu zostały oczyszczone i odbudowane. Prace zrealizowano w uzgodnieniu z konserwatorem zabytków.
Ostatni etap prac wymaga zamknięcia tunelu dla ruchu kolejowego.
W 6 tygodni zostaną położone nowe tory oraz zamontowana sieć trakcyjna. Roboty realizowane są 24 godziny na dobę.
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?