Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Banki i policja ostrzegają przed oszustami, którzy chcą naszych pieniędzy

Jakub Czekała
Jakub Czekała
Pixabay
Pod koniec listopada klienci Banku Spółdzielczego Duszniki, ale i innych placówek finansowych otrzymali powiadomienia, czy to w formie sms, czy na maila – o tym by uważać na próby wyłudzenia poufnych danych.

Banki ostrzegają, by nie klikać w żadne linki, nie podawać nikomu numerów kart, loginu, haseł, pinów i kodów sms – pracownicy banków nie działają w ten sposób, oszuści jednak tak, co zapewne zwiększy się jeszcze w okresie okołoświatecznym. Wówczas nasza czujność spada, a obroty na kontach – choćby ze względu na świąteczne zakupy – zwiększają się.

Nie tylko pracownicy banków ostrzegają. Cały czas kampanie prewencyjne przeprowadzają policjanci. Ci zwracają szczególną uwagę, że schemat oszustwa „na pracownika banku” wielokrotnie bywa niemalże identyczny. Zazwyczaj w słuchawce odzywa się męski głos, podający się za pracownika banku, w którym rozmówca ma konto. Na telefonie wyświetla się numer infolinii banku, dlatego połączenie nie wzbudza żadnych podejrzeń. Rzekomy pracownik banku pyta, czy rozmówca złożył wniosek kredytowy, lokatę lub inną bankową operację. Gdy pada negatywna odpowiedź oszust podaje, że w takim razie zrobiła to osoba trzecia w jego imieniu, dlatego też rozmowa zostanie przełączona do działu technicznego, w celu zabezpieczenia środków pieniężnych i konta.

- Po przełączeniu rozmowę z osobą pokrzywdzoną prowadzi już kolejny oszust, zazwyczaj jest to kobieta, która podaje nowy numer konta, które po zakończeniu procedury ma być własnością pokrzywdzonego. Zgodnie z podaną procedurą, oszukana osoba przelewa wszystkie swoje oszczędności na podane konto. Dodatkowo zaciąga jeszcze jeden lub kilka kredytów, gdzie wszystkie środki zostają przekazane na konto techniczne oszustów – podkreślają policjanci w swoich przekazach.

Funkcjonariusze apelują o ostrożność i rozwagę podczas telefonicznych rozmów z nieznajomymi osobami. Pamiętajmy, że oszuści umiejętnie manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji. Dlatego w kontaktach z nieznajomymi kierujmy się zawsze zasadą ograniczonego zaufania. Rozłączmy się i skontaktujmy z konsultantem swojego banku, aby zweryfikować, czy nasz rozmówca faktycznie jest tym, za kogo się podaje.

od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szamotuly.naszemiasto.pl Nasze Miasto