Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Cacko za 8 milionów

Józef DJACZENKO
Nowy tramwaj musiał przeczekać przed Grodziskiem poznański szczyt komunikacyjny. Fot. A. Szozda
Nowy tramwaj musiał przeczekać przed Grodziskiem poznański szczyt komunikacyjny. Fot. A. Szozda
Siemens combino, uznany za najnowocześniejszy tramwaj produkowany obecnie w Europie, warty ok. 8 mln zł, być może już w przyszłym tygodniu będzie wozić poznaniaków. Miasto zamówiło takich 14, w tym roku otrzyma trzy.

Siemens combino, uznany za najnowocześniejszy tramwaj produkowany obecnie w Europie, warty ok. 8 mln zł,
być może już w przyszłym tygodniu będzie wozić poznaniaków. Miasto zamówiło takich 14, w tym roku otrzyma trzy.

W poniedziałek opuścił niemieckie Wildenrath, gdzie przechodził próby techniczne na fabrycznym torze Siemensa. We wtorek w nocy miał być w Poznaniu, ale się spóźnił. Najpierw stał kilka godzin w korkach na niemieckiej autostradzie. Potem musiał przebrnąć przez odprawę graniczną. W zajezdni przy ul. Głogowskiej spodziewano się go wczoraj ok. godz. 7 rano. Mijał Grodzisk Wielkopolski, gdy trzeba było wstrzymać podróż. Zaczynały się godziny porannego szczytu komunikacyjnego uniemożliwiające wjazd ciężkiego ładunku na miejskie ulice. Choć platforma z przegubowym, pięcioczłonowym wagonem jechała przez Stęszew, Komorniki, a od rogatek miasta zajezdnię MPK dzieli niewielki dystans, nie było zgody na dzienny tranzyt przez miasto.

Nocny transport

Transport odbywał się na koszt producenta. Platforma wioząca tramwaj zatrzymała się na strzeżonym parkingu w Granowie, gdzie spędziła cały dzień. Późnym wieczorem combino dotarło do zajezdni MPK. Rozładunek planowano przeprowadzić o północny. Przez najbliższe dni combino będzie przechodziło testy i badania, na podstawie których otrzyma zgodę na wożenie pasażerów. Trzeba zbadać zgodność wykonania z dokumentacją techniczną.

– Jest nadzieja, że na trasę tramwaj ruszy już pod koniec przyszłego tygodnia, choć jeden niespodziewany dzień spóźnienia może to odwlec – powiedział „Gazecie Poznańskiej” Jan Firlik, wiceprezes MPK. Skierowany zostanie na trasę „czternastki” – z Piątkowa przez Kaponierę na Górczyn. Trasę tę obsługuje 6 tramwajów. Pozostałe nowe tramwaje będą wozić pasażerów na linii nr 15. Dostawcy, w ramach kontraktu, zapewniają szkolenie motorniczych i pracowników zaplecza technicznego.

Fatalny kurs euro

Jeszcze przed świętami do Poznania przyjadą dwa następne wagony Siemensa. Pozostałe 11 ma przyjechać przed końcem kwietnia. Przygotowanie ich do wożenia mieszkańców Poznania potrwa krócej niż w przypadku pierwszego wagonu, choć wszystkie tramwaje musza przejść te same badania. Nie wiadomo, czy możliwe będzie zwiększenie zamówienia. Nikt o tym ostatnio nie mówi, choć wcześniej władze Poznania brały to pod uwagę. Jeden wagon kosztuje, przy obecnym kursie euro, ponad 8 mln zł. Miasto jest częściowo uzależnione od kursu europejskiej waluty, bo połowę należności płaci przy odbiorze.

Jan Firlik
wiceprezes MPK

Spośród obecnie produkowanych w Europie tramwajów najnowocześniejszym i najczęściej kupowanym jest combino. Ma lekką konstrukcję aluminiową, 100 proc. niskiej podłogi, jest przyjazny dla środowiska. Kabina motorniczego jest klimatyzowana.

Gdzie takie jeżdżą?

W fabryce Siemensa 603 wagony typu combino zamówiło już 17 miast. Amsterdam kupuje takich 155. Duesseldorf – 54 sztuki. Budapeszt – 40 sztuk. Tramwaje takie będą jeździć nie tylko w Europie. 59 sztuk zamówiło australijskie Melbourne, a 12 japońska Hiroszima.

Zobacz galerię zdjęć

POZNAŃSKIE TRAMWAJE
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto