Chrzypsko Wielkie. Rada Gminy zweryfikowała swoje stanowisko w sprawie współfinansowania studium dla odbudowy linii kolejowej nr 368

Krzysztof Sobkowski
Krzysztof Sobkowski
Rada Gminy Chrzypsko Wielkie zweryfikowała swoje stanowisko w sprawie współfinansowania studium dla odbudowy linii kolejowej nr 368.
Rada Gminy Chrzypsko Wielkie zweryfikowała swoje stanowisko w sprawie współfinansowania studium dla odbudowy linii kolejowej nr 368. Krzysztof Sobkowski
Rada Gminy Chrzypsko Wielkie zweryfikowała swoje stanowisko w sprawie współfinansowania dokumentu pod nazwą studium planistyczno – prognostyczne dla odbudowy linii kolejowej nr 368 Międzychód – Szamotuły, który jest niezbędny w dalszej procedurze zmierzającej do odbudowy tego połączenia kolejowego. 25 lutego większość radnych była przeciwko. W środę 17 marca większość wydała opinię pozytywną.

Rada Gminy Chrzypsko Wielkie nie będzie jednak hamulcowym samorządem na drodze zmierzającej do przywrócenia połączeń kolejowych na nieczynnej linii kolejowej nr 368 Międzychód – Sieraków – Chrzypsko Wielkie – Ostroróg – Szamotuły. Tak w środę 17 marca zadecydowali radni, którzy w większości opowiedzieli się za współfinansowaniem dokumentu pod nazwą studium planistyczno – prognostyczne dla odbudowy linii kolejowej nr 368. Za ten dokument, który jest niezbędny w dalszym postępowaniu, mają zapłacić wszystkie samorządy znajdujące się przy tej linii. Według założeń (zweryfikuje to z pewnością przetarg) ma to kosztować ok. 1,2 mln zł. Blisko 74 tys. zł ma do tego dołożyć właśnie gmina Chrzypsko Wielkie. Chrzypscy radni głosowali nad tym projektem już 25 lutego i wówczas większość była przeciwko. Radni argumentowali to brakiem pieniędzy w gminnym budżecie i lokalnymi inwestycjami, dając im priorytet w realizacji. Nie pomogły nawet argumenty wójta gminy Chrzypsko Wielkie Edmunda Ziółka, który zapewniał, że choć te 74 tys. zł to duża kwota dla gminnego budżetu, to nie odbędzie się to kosztem lokalnych inwestycji.

- Będziemy mieli dodatkowe pieniądze z renty planistycznej i opłaty adiacenckiej, więc z tego byśmy to finansowali – podkreślał wówczas wójt Edmund Ziółek.

- Nasze obawy są takie, by w przyszłości gmina Chrzypsko Wielkie nie musiała ponosić kosztów administrowania chrzypskim odcinkiem tej linii kosztem naszych lokalnych inwestycji. Ja jestem na nie – stwierdził z kolei Przewodniczący Rady Gminy Chrzypsko Wielkie Mariusz Kamyszek.

- W tym projekcie ciągle jest zbyt wiele niewiadomych. Lepiej te dodatkowe pieniądze wykorzystać na nasze inwestycje gminne, a nie na niewiadome – zaznaczał radny Tomasz Jurgowiak.

Ostatecznie pięcioro radnych poparło opinię współfinansowania projektu, siedmiu było przeciw, a trzech wstrzymało się od głosu. Po głosowaniu na chrzypską radę wylała się fala krytyki mówiąca o tym, że negatywna opinia radnych może postawić pod znakiem zapytania cały projekt i szukano rozwiązań z pominięciem Chrzypska Wielkiego.

Podczas sesji 17 marca rada zweryfikowała jednak swoje stanowisko, ponownie rozpatrując uchwałę. Tym razem dziewięcioro było za, a sześciu przeciw. Za głosowali: Paweł Banaszkiewicz, Stanisław Borowiak, Marcin Góźdź, Karolina Jarysz, Andrzej Milka, Zbigniew Radzi, Andrzej Szukała, Mikołaj Tuszyński i Dorota Wolska. Przeciwko byli: Jerzy Bertrandt, Marek Borowicz, Tomasz Jurgowiak, Mariusz Kamyszek, Piotr Kubzdyl i Piotr Wicenty.

Bielsko. Zderzenie samochodu osobowego z motocyklem. Lądował helikopter Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (15.03.2021).

Bielsko. Zderzenie samochodu osobowego z motocyklem. Lądował...

Plan rewitalizacji nieczynnej linii kolejowej nr 368 Międzychód - Szamotuły

Przypomnijmy, że intensywne działania zmierzające do rewitalizacji linii kolejowych 363 i 368 trwają od 2017 roku. Wtedy przedstawiono list intencyjny dotyczący rewitalizacji. W połowie roku 2017 podpisali go reprezentanci poszczególnych samorządów. Powiat Międzychodzki podjął się roli koordynatora działań w tym zakresie. Zlecono przygotowanie prognozy wielkości ruchu pasażerskiego i towarowego dla tych linii, czyli tak zwanych potoków pasażerów i towarów. Wyniki badań przeszły najśmielsze oczekiwania nawet największych malkontentów. Z opracowania wynikało, że obie linie kolejowe mają potencjał do tego – w kontekście ruchu zarówno pasażerskiego, jak i towarowego – by opłacało się je eksploatować, a ponad 90 proc. ankietowanych osób (z ponad 6 tysięcy przebadanych) chciałoby w przyszłości korzystać z tych linii. W 2018 roku dokument trafił do Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu i stał się załącznikiem wniosku o dokonanie zmian w Planie Transportowym Województwa Wielkopolskiego. W międzyczasie podpisano kolejny list intencyjny pomiędzy Powiatem Międzychodzkim a lubuskimi samorządami położonymi wzdłuż linii kolejowej Międzychód – Gorzów Wielkopolski. List dotyczył chęci wznowienia ruchu na liniach nr 363 Międzychód – Skwierzyna i nr 364 Wierzbno – Międzyrzecz. Działania w sprawie tych linii podjęły także PKP PLK S.A., które umieściły remont jednej z nich, czyli linię 368, na liście potencjalnych inwestycji w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej + do 2028 roku. Teraz przyszedł czas na sporządzenie studium wykonalności tego zadania. Jeśli dojdzie do tego, że powstanie studium, to następnym krokiem będzie wykonanie dokumentacji technicznej i w końcu znalezienie pieniędzy na remont. Według szacunków może to kosztować ok. 350 mln zł. Do programu Kolej + zgłoszono 79 propozycji (w tym pięć z Wielkopolski). Program dla całego kraju jest wart 6,6 mld zł, w tym 5,6 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 1 mld to środki jednostek samorządu terytorialnego. Rywalizacja o pieniądze będzie więc ogromna, a program musi być zrealizowany do 2028 roku. Warto też zaznaczyć, że poza tym w 2020 roku Zarząd Województwa Wielkopolskiego zgłosił modernizację linii kolejowej nr 368 do alternatywnego finansowania w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO).

Warto też zaznaczyć, że wśród samorządów znajdujących się przy liniach nr 363 i 368 ktoś kiedyś zaszczepił teorię, że jak linie te zostaną reaktywowane to te samorządy będą musiały je utrzymywać. Nie jest to prawdą. Utrzymywaniem linii kolejowych w kraju zajmuje się spółka PKP PLK. Rolą samorządów będzie natomiast stworzenie niezbędnej infrastruktury wokół stacji kolejowych typu przystanki kolejowe, parkingi, oświetlenie itd.

Rada Gminy Chrzypsko Wielkie zweryfikowała swoje stanowisko w sprawie współfinansowania studium dla odbudowy linii kolejowej nr 368.

Chrzypsko Wielkie. Rada Gminy zweryfikowała swoje stanowisko...

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie