Dieta na płaski brzuch – 15 sposobów na szczupłą talię, które nie wymagają rewolucji w odżywianiu

Anna Rokicka-Żuk
Anna Rokicka-Żuk
Co jeść, by mieć płaski brzuch? Zgrabna talia to nie tylko kwestia zlikwidowania zbędnego tłuszczyku. Warto też zadbać o sprawne trawienie, usuwanie nadmiaru wody z organizmu i redukcję objętości żołądka. 

Polecamy 15 sprawdzonych sposobów, które pomogą wyszczuplić środkowe rejony ciała.
Co jeść, by mieć płaski brzuch? Zgrabna talia to nie tylko kwestia zlikwidowania zbędnego tłuszczyku. Warto też zadbać o sprawne trawienie, usuwanie nadmiaru wody z organizmu i redukcję objętości żołądka. Polecamy 15 sprawdzonych sposobów, które pomogą wyszczuplić środkowe rejony ciała. Jose Manuel Gelpi Diaz/123RF
Płaski brzuch to marzenie wielu kobiet – niekoniecznie borykających się z nadwagą. Okolice talii poszerzają się na skutek stresu, który sprzyja też zaburzeniom jelitowym. Co więc robić, by skutecznie wyszczuplić te rejony, uporać się z wzdęciami i opuchlizną? Pomoże w tym 15 dietetycznych trików o skuteczności potwierdzonej naukowo.

Jak schudnąć z brzucha za pomocą diety?

Brzuch i okolice talii to rejon, w którym tkanka tłuszczowa odkłada się szczególnie łatwo. Winne są nie tylko predyspozycje genetyczne (m.in. figura typu jabłko), ale też styl życia. Pewne nawyki sprawiają bowiem, że tyjemy właśnie w środkowej części ciała. Tak działa nadmierny i przewlekły stres, który potęgujemy na własne życzenie, nie wysypiając się, nie dbając o odżywczą dietę i zwiększając dawki kofeiny.

Działanie tuczące brzuch mają też pewne produkty spożywcze – to przede wszystkim słodycze i słodzone napoje, które zapewniają nadmierne dawki kalorii naraz. Jeżeli dodatkowo zawierają przetworzone tłuszcze roślinne i podobne składniki zasobne w nasycone kwasy tłuszczowe, sprzyjają przyrostowi wagi w jeszcze większym stopniu.

Spożywanie cukrów nasila wydzielanie insuliny, natomiast hormon ten uruchamia proces odkładania tkanki tłuszczowej. Wysoki jego poziom sprzyja więc tyciu, a dodatkowo powoduje wahania stężenia cukru we krwi, co z kolei przyczynia się do napadów głodu.

Należy przy tym pamiętać, że stosowane w sklepowych produktach sztuczne słodziki zaburzają glikemię w jeszcze większym stopniu niż cukier (a właściwie stosowany powszechnie, jeszcze niekorzystniejszy dla metabolizmu syrop glukozowo-fruktozowy), powodując też większy przyrost masy ciała. Warto wybierać więc tylko naturalne zamienniki cukru.

Dowiedz się więcej na temat:

Aby więc schudnąć z brzucha, należy pożegnać się z przemysłowymi słodyczami i napojami. Nie znaczy to jednak, że wszystko, co słodkie jest zakazane. Można jeść owoce, domowe wypieki z naturalnych składników i prozdrowotne przekąski czy desery ze sklepu – ważne jednak, by zawierały tylko zdrowe składniki i nie za dużo cukru, najlepiej do 5 g na 100 g (to znaczna różnica w porównaniu z np. płatkami granola, która ma go ponad 20 g, czy zwykły baton – ponad 40 g). By przyzwyczaić się do mniej słodkiego smaku i przestać tęsknić za łakociami, wystarczy zwykle kilkanaście dni.

Na co dzień warto natomiast wybierać produkty o niskim indeksie glikemicznym, czyli nie powodujące dużych skoków poziomu glukozy i insuliny we krwi. Jak je rozpoznać? Są w jak największym stopniu nieprzetworzone!

Przeczytaj także:

Co jeść na szczupły brzuch?

Dieta na płaski brzuch powinna składać się z minimalnie przetworzonych produktów i najlepiej posiłków przygotowanych w domu, w przypadku których mamy kontrolę nad jej składem i sposobem przygotowania.

W codziennym menu powinny znaleźć się zwłaszcza odpowiednie ilości składników takich jak:

  • Błonnik – niestrawne związki z produktów roślinnych ułatwiają trawienie, przeciwdziałają zaparciom, zapewniają wzmożoną sytość po posiłku i hamują nadmierny apetyt. Związki zawarte w błonniku pokarmowym odżywiają korzystną mikroflorę jelita grubego i sprawiają, że wolniej trawimy węglowodany i wchłaniamy cukry proste, co pomaga ograniczyć wydzielanie insuliny i tycie.
  • Probiotyki – dobroczynne drobnoustroje wspierają zdrowie jelit, odporność i nastrój, a także szczupłą figurę, ponieważ wpływają na wykorzystanie mniejszej liczby kalorii z pożywienia. Probiotyczne bakterie dostępne w postaci kapsułkowanej (szczepy o konkretnym, sprawdzonym działaniu), a także jako pożyteczne bakterie kwasu mlekowego występują w niepasteryzowanych kiszonkach.
  • Potas – pierwiastek o działaniu antagonistycznym (przeciwstawnym) do sodu pomaga pozbyć się z organizmu tego drugiego, a wraz z nim – nadmiaru wody, jaka jest przez niego zatrzymywana. Jego źródłem są przede wszystkim warzywa (również w postaci soków, ale bez soli) oraz owoce, zwłaszcza suszone.
  • Zielone warzywa – produkty roślinne w tym kolorze zawierają barwnik chlorofil, który ma silne działanie odtruwające organizm i neutralizujące nadmiar związków kwasowych, a w jelicie – ograniczające procesy gnilne, które są źródłem gazów i wzdęć.
  • Zioła – oprócz tego, że zawierają chlorofil, dostarczają również witaminę C i związki ułatwiające trawienie zwłaszcza tłuszczów i zmniejszające powstawanie gazów. Pomagają też zmniejszyć ilość soli w posiłkach bez utraty ich atrakcyjnego smaku.
  • Woda – niedobory wody w organizmie przyczyniają się do jej zatrzymywania w roli rezerwy, a przez to do powstawania nieestetycznych obrzęków ciała. Dlatego jej poziom należy uzupełniać stale w ciągu dnia, sięgając również po herbatki z ziołami oraz przyprawami korzennymi – dodatki te są znane z działania ograniczającego wzdęcia.

Jakie produkty najlepiej wybierać, by łatwo schudnąć z brzucha, jakie nawyki zmienić oraz czego unikać – dowiesz się z naszej galerii.

ZOBACZ: Intensywny trening na mięśnie brzucha dla ćwiczących w domu. Ekspert: Adrianna Palka, trenerka fitness

Wideo

Materiał oryginalny: Dieta na płaski brzuch – 15 sposobów na szczupłą talię, które nie wymagają rewolucji w odżywianiu - Strona Zdrowia

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie