Kolejne znaleziska archeologiczne na trasie budowy obwodnicy Wronek

Daria Przybysz
Znamy kolejne efekty prac wykopaliskowych, przeprowadzonych w Nowej Wsi, na trasie budowy obwodnicy Wronek. Jak podkreśla Andrzej Krzyszowski – kierownik Biura Badań Archeologicznych, można je uznać za rewelacyjne i dotąd niespotykane na terenie nie tylko Wielkopolski.

Efektem prac wykopaliskowych przeprowadzonych na stanowisku w Nowej Wsi było odkrycie rozległej osady ludności kultury pucharów lejkowatych (z lat około 3200-2850 p.n.e.) oraz osadnictwa ludności kultury przeworskiej z okresu wpływów rzymskich (II-III wiek n.e).

Z okresu neolitu znaleziono pozostałości po kilku obiektach mieszkalnych, naziemnych budowlach słupowych, jamach zasobowych i śmietniskowych. Natomiast po ludności kultury przeworskiej odkryto pozostałości pieca wapienniczego i głębokiej studni. Ze studni wydobyto fragmenty drewnianych elementów konstrukcyjnych z cembrowiny oraz potłuczone naczynie do czerpania wody. Z dna studni pobrano próbki na badania gatunkowe drewna użytego do budowy cembrowiny oraz na badania biologiczne na obecność ew. mikroszczątków.

- Na stanowisku w Nowej Wsi odkryto niespotykaną dotąd na ziemiach polskich budowlę naziemną typu rowkowego. Podobne budowle znane są z terenów Niemiec i Danii. Na progu jej wejścia zalegał jeden z dwóch znalezionych na osadzie pochówków ludzkich. Drugi z pochówków zalegał z kolei na południowej rubieży osady. Oba pochówki zostaną wkrótce poddane badaniom, celem ustalenia płci i wieku pochowanych osób oraz ewentualnych śladów chorób – wyjaśnia archeolog Andrzej Krzyszowski.

Natomiast na dwóch pierwszych stanowiskach we wsi Stróżki odkryto tym razem niewielkie pozostałości po bytności ludności z okresu neolitu.

Wydobyty materiał archeologiczny - po zabiegach konserwatorskich i końcowym opracowaniu - trafi do Muzeum Ziemi Wronieckiej we Wronkach.

Będą zmiany zasad w noszeniu maseczek?

Wideo