Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

PKP SA chcą rozebrać linię kolejową nr 363 Rokietnica – Międzychód. Czy to koniec marzeń o jej rewitalizacji?

Krzysztof Sobkowski
Krzysztof Sobkowski
PKP SA chcą rozebrać linię kolejową nr 363 Rokietnica – Międzychód. Czy to koniec marzeń o jej rewitalizacji? (zdjęcia z maja 2020 roku).
PKP SA chcą rozebrać linię kolejową nr 363 Rokietnica – Międzychód. Czy to koniec marzeń o jej rewitalizacji? (zdjęcia z maja 2020 roku). Krzysztof Sobkowski
Linia kolejowa nr 363 Rokietnica – Międzychód to najkrótsze połączenie kolejowe Międzychodu z Poznaniem. Od ponad dwóch dekad jest wyłączona z eksploatacji. W 2015 roku była już nawet przez PKP PLK przeznaczona do likwidacji, ale decyzję udało się wtedy zastopować. Teraz jednak spółka PKP chce linię rozebrać. Czy to oznacza definitywny koniec tego połączenia?

Pod koniec 2022 roku PKP SA zwróciły się do wojewody wielkopolskiego z wnioskiem o udzielenie pozwolenia na rozbiórkę linii kolejowej nr 363 na odcinku Rokietnica – Międzychód. Dlaczego?

Linia kolejowa nr 363 jest zdewastowana

- Z uwagi na liczne kradzieże, akty dewastacji oraz stan techniczny torowiska na dawnej linii kolejowej 363, złożyliśmy wniosek do wojewody o rozbiórkę pozostałości infrastruktury kolejowej na tej linii. Na obecnym etapie jest to tylko i wyłącznie rozpoczęcie procedury administracyjnej – wyjaśnia Agnieszka Jurewicz, z PKP S.A.

Spółka PKP S.A. zaznacza też, że ewentualna rozbiórka torowiska nie oznacza sprzedaży działek, po których linia 363 przebiega, a które nadal są własnością PKP.

- Należy także zauważyć, że obecny stan torowiska linii kolejowej 363 nie pozwala na realizację jakichkolwiek przewozów kolejowych. Dodatkowo na wniosek PKP S.A. zarządca infrastruktury kolejowej zobowiązał się zachować możliwość przywrócenia połączenia linii kolejowej 363 z linią kolejową nr 351 (to magistrala kolejowa Poznań – Szczecin przyp. red.), która jest obecnie w trakcie modernizacji, co stwarza możliwość jej odbudowy w przyszłości – dodaje Agnieszka Jurewicz.

Rozbiórka linii kolejowej nr 363 - protest starosty międzychodzkiego

Zapytaliśmy służby wojewody wielkopolskiego o stanowisko w tej sprawie. Póki co nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Tymczasem protest w tej sprawie do wojewody wystosował starosta międzychodzki Rafał Litke, który wskazał, że ewentualna decyzja o rozbiórce byłaby sprzeczna ze stanowiskiem rządu, UE i organizatora regionalnych połączeń kolejowych, czyli Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu. Starosta wskazał też, że linia kolejowa nr 363 jest ciągle w gestii zainteresowania samorządów, które chciałyby doprowadzić do jej rewitalizacji. Podobnej treści protest do władz spółki PKP S.A. wystosował też wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak.

TOP 40 najpopularniejszych nazwisk w powiecie międzychodzkim

TOP 40 najpopularniejszych nazwisk w powiecie międzychodzkim.

Najbardziej popularne nazwisko w powiecie międzychodzkim nos...

Linia kolejowa nr 363 już raz miała być likwidowana

Warto dodać, że linia kolejowa nr 363 jest nieczynna od ponad 20 lat. W 2015 roku została nawet przez PKP PLK wyznaczona do likwidacji, ale kiedy na horyzoncie pojawiła się możliwość przywrócenia połączenia, wycofano się pomysłu. Statusu linii nie zmieniło nawet działanie władz gminy Pniewy, które kilka lat temu wywłaszczyły PKP z gruntów w centrum miasta, przez co przerwano ciągłość tej linii budując w jej przebiegu zbiornik retencyjny.

Co z rewitalizacją linii kolejowej nr 368 Międzychód - Szamotuły?

Warto także nadmienić, że lokalne samorządy, które od wielu lat chcą doprowadzić do odbudowy połączenia kolejowego Międzychodu z Poznaniem – mając do wyboru właśnie linię nr 363 i linię nr 368 Międzychód – Szamotuły – wskazały to drugie rozwiązanie. Lada dzień w tej sprawie powinna zostać podpisana umowa pomiędzy PKP a samorządem wojewódzkim. Koszt odbudowy tego połączenia szacuje się na ok. 450 mln zł. Samorządowcy wielokrotnie podkreślali jednak, że planowana odbudowa linii nr 368 nie oznacza rezygnacji z planów rewitalizacji linii nr 363.

Podsumowanie 2022 roku w powiecie międzychodzkim

Jaki to był czas dla mieszkańców gmin Kwilcz, Chrzypsko Wielkie, Sieraków i Międzychód?

Podsumowanie 2022 roku w powiecie międzychodzkim. Jaki to by...

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na miedzychod.naszemiasto.pl Nasze Miasto