Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rewitalizacja linii kolejowych nr 363 i 368. Teraz kluczem jest Plan Transportowy - mamy deklarację marszałka w tej sprawie

Redakcja
Linie kolejowe łączące nasz powiat z Poznaniem i Gorzowem Wielkopolskim są od lat wyłączone z eksploatacji.
Linie kolejowe łączące nasz powiat z Poznaniem i Gorzowem Wielkopolskim są od lat wyłączone z eksploatacji. Krzysztof Sobkowski
Kolejnym krokiem w procedurze prowadzącej do rewitalizacji linii kolejowych nr 363 Rokietnica - Międzychód i nr 368 Szamotuły - Międzychód jest wpisanie inwestycji w Plan Transportowy Województwa Wielkopolskiego. Marszałek Wojciech Jankowiak zapowiedział, że aktualizacja dokumentu planowana jest jeszcze w tym roku.

Na początku maja w Starostwie Powiatowym w Międzychodzie odbyła się debata podsumowująca ponad dwuletnie działania lokalnych samorządów w sprawie przywrócenia regularnego ruchu pociągów na liniach kolejowych nr 363 Rokietnica - Międzychód i 368 Szamotuły - Międzychód. Dlaczego dwuletnie? Od 2017 roku działania wokół kolei nabrały bowiem wymiernych kształtów. Przedstawiono wówczas list intencyjny dotyczący rewitalizacji. W połowie roku 2017 podpisali go reprezentanci poszczególnych samorządów. Powiat Międzychodzki podjął się roli koordynatora działań w tym zakresie. Pod wodzą ówczesnego starosty Juliana Mazurka zlecono przygotowanie prognozy wielkości ruchu pasażerskiego i towarowego dla tych linii, czyli tak zwanych potocznie potoków pasażerów i towarów. Badanie sfinansowały cztery samorządy: województwo wielkopolskie, powiat międzychodzki, powiat szamotulski i gmina Międzychód. Samorządy zapłaciły za to ponad 70 tys. zł. W maju 2018 roku rozpoczęły się badania. Wyniki - choć zostały podane do publicznej wiadomości z opóźnieniem - przeszły najśmielsze oczekiwania nawet największych malkontentów. Z opracowania wynika, że obie linie kolejowe mają potencjał do tego - w kontekście ruchu pasażerskiego, jak i towarowego - by opłacało się je eksploatować, a ponad 90 proc. ankietowanych osób (z ponad 6 tysięcy przebadanych) chciałoby w przyszłości korzystać z tych linii.

Po konsultacjach społecznych dokument stał się oficjalnym raportem, który we wrześniu 2018 roku trafił do Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu i stał się załącznikiem wniosku o dokonanie zmian w Planie Transportowym Województwa Wielkopolskiego. To niezbędne, by można było dalej myśleć o odbudowie tych linii kolejowych i przywróceniu na nich ruchu pociągów. Kiedy to może nastąpić? Stosowną uchwałę w tej sprawie musi podjąć Zarząd Województwa Wielkopolskiego. Zapytaliśmy Urząd Marszałkowski o ten wątek.

Odpowiedział nam Wojciech Jankowiak, wicemarszałek Wielkopolski:

- Plan Transportowy jest tylko jednym z elementów całego procesu zmierzającego do rewitalizacji i uruchomienia przewozów. Przewiduje się, że działania w celu aktualizacji planu powinny rozpocząć się jeszcze w roku bieżącym. Nie jest jeszcze określony konkretny termin. Traktujemy podjęte działania jako bardzo ważny element wzmocnienia procesu decyzyjnego, także w zakresie dokumentów strategicznych jakim jest Plan Transportowy - stwierdził Wojciech Jankowiak.

To ważna deklaracja. Drugim ważnym wątkiem jest fakt podpisania kolejnego listu intencyjnego pomiędzy powiatem międzychodzkim a lubuskimi samorządami położonymi wzdłuż linii kolejowej Między-chód - Gorzów Wielkopolski. List dotyczy chęci wznowienia ruchu na liniach nr 363 Międzychód - Skwierzyna i nr 364 Wierzbno - Międzyrzecz.

Niemniej dopiero po ewentualnym wpisaniu rewitalizacji linii do Planu Transportowego Województwa Wielkopolskiego przyjdzie czas na sporządzenie studium wykonalności tego zadania. To już bardziej szczegółowy dokument sporządzany przez fachowców w temacie. Następnie trzeba będzie wykonać dokumentację techniczną i znaleźć pieniądze na remont. Według szacunków, może to kosztować od 200 do nawet 300 mln zł. W kuluarach mówi się, że większą szansę na rewitalizację ma szansę linia Międzychód - Sieraków - Chrzypsko Wielkie - Szamotuły. Warto też dodać, że działania w sprawie tych linii podjęły także PKP PLK S.A., które rozważają umieszczenie remontu linii 363 i 368 na liście potencjalnych inwestycji w ramach nowego budżetu unijnego w latach 2021 - 2027.

Festiwal Kolorów Poznań

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na miedzychod.naszemiasto.pl Nasze Miasto