Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szamotuły. O islamie oraz muzułmańskim kręgu kulturowym w Zespole Szkół nr 2 [ZDJĘCIA]

Magda Prętka
W ramach projektu edukacyjnego „Tolerancja. pomost między kulturami”, młodzież z Zespołu Szkół nr 2 spotkała się z przedstawicielami społeczności muzułmańskiej w Polsce.

Czym jest islam? Jakie są filary religii i wiary muzułmanów? Dlaczego wokół islamu powstało tyle mitów? I czy dialog międzywyznaniowy faktycznie jest możliwy? Uczniowie szamotulskiego „Rolnika” zmierzyli się z tymi pytaniami, jak i szeregiem innych podczas ubiegłotygodniowych warsztatów, realizowanych w ramach projektu edukacyjnego „Tolerancja. Pomost między kulturami”. To kolejne długoterminowe przedsięwzięcie podejmowane przez szkołę, którego celem jest budowanie wrażliwości na odmienność kulturową, obyczajową i religijną. Projekt ów zakłada bowiem poszerzanie wiedzy uczniów oraz promocję wielowiekowej historii, tradycji i kultury tatarskiej, a także odległego muzułmańskiego kręgu kulturowego. Tematyka, choć nieco kontrowersyjna, ale niezwykle ważna zarazem, spotkała się z dużym zainteresowaniem uczniów.

Po październikowych zajęciach prowadzonych z młodzieżą przez edukatorów stowarzyszenia „Jeden Świat”, promującego ideę pokoju oraz porozumienia między ludźmi, przyszedł czas na kolejne działanie projektowe. W środę, 21 listopada w „Rolniku” gościli: Youssef Chadid – imam poznańskiej wspólnoty muzułmańskiej i dyrektor Muzułmańskiego Centrum Kulturalno – Oświatowego, a także Omar Abdel Fattah, student arabistyki, zaangażowany m.in. w działalność wspomnianego Centrum.

Warsztaty podzielone zostały na 2 części. Młodzież wysłuchała najpierw niezwykle barwnego wykładu Youssefa Chadida, który przedstawił uczniom najważniejsze fakty związane z islamem. Swą otwartością i niebywałym humorem, w ułamku sekundy zatarł granicę dzielącą go ze słuchaczami, dzięki czemu wykład stał się szalenie ciekawą opowieścią o tym, co nieznane. Przytaczając kolejne wersety Koranu i dzieląc się faktami z życia codziennego muzułmanów, imam obalał mity kreowane przez media i popkulturę. Wyjaśniał m.in. w jaki sposób modlą się muzułmanie, podkreślając, że obraz ten w niczym nie przypomina scen znanych z amerykańskich filmów.

Uczniowie z dużym skupieniem przysłuchiwali się opowieściom o trwającym aż miesiąc poście, pielgrzymce do Mekki, którą każdy muzułmanin powinien odbyć raz w życiu, obowiązku kształcenia się, czy też niezwykle ważnej roli kobiety w życiu mężczyzny – muzułmanina. I w tym przypadku imam zaprzeczał obrazowi relacji znanego z kina i telewizji. Z ogromnym szacunkiem opowiadał o Janie Pawle II oraz istotnej roli, jaką odegrał on w budowaniu dialogu pomiędzy wyznawcami różnych religii. Przywołując własne, przykre doświadczenia, wskazywał na potrzebę budowania mostów między ludźmi odmiennych ras, języków, religii i kultur.

Joussef Chadid przybliżył też młodzieży główne cele działalności Muzułmańskiego Centrum Kulturalno – Oświatowego w Poznaniu i najważniejsze przedsięwzięcia, jakie ono realizuje. Opowiadał m.in. o współpracy ze szkołami i włączaniu się w organizację Nocy Muzeów, która co roku cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem.

Druga część warsztatów została poświęcona pasjonującym zajęciom z kaligrafii oraz języka arabskiego, które przeprowadził Omar Abdel Fattah. Miały one charakter praktyczny, a przez to stały się nie lada wyzwaniem.

W projekcie udział biorą uczniowie klas I i II liceum oraz III technikum. Przedsięwzięcie koordynują zaś: Anna Kustoń, Joanna Vowie oraz Klaudia Tomaszak – Ślipka.

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szamotuly.naszemiasto.pl Nasze Miasto