Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szamotuły. Remont ulicy Bolesława Chrobrego rozpocznie się wiosną? Co z obwodnicą?

Magda Prętka
Magda Prętka
Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego, Wojciech Jankowiak, dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu, Paweł Katarzyński oraz dyrektor Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu, Agnieszka Kubiakowska - Michalak gościli w Szamotułach. Celem wizyty było m.in. omówienie drugiego etapu remontu ulicy Bolesława Chrobrego

Kontynuacja remontu ulicy Bolesława Chrobrego w Szamotułach

Ponad 2 mln zł - tyle szacunkowo wynieść mają prace związane z remontem kolejnego odcinka ulicy Bolesława Chrobrego w Szamotułach. Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu ogłosił przetarg na to zadanie tuż przed końcem ubiegłego roku. Termin przyjmowania ofert minął 15 stycznia.

W postępowaniu biorą udział 4 firmy z: Szamotuł, Chodzieży, Kościana i Żnina. Wybór najkorzystniejszej z ofert nastąpić ma w ciągu 30 dni. Jak informuje WZDW - w przypadku braku odwołań, umowa z wykonawcą powinna zostać podpisana jeszcze w lutym. Prace mogłyby zatem ruszyć prawdopodobnie już wczesną wiosną.

W ramach zadania odnowy doczeka się najbardziej zniszczony fragment drogi - odcinek od siedziby Zarządu Dróg Powiatowych do przejazdu kolejowego pomiędzy ulicą Chrobrego, a Dworcową (łącznie 676 m). Inwestycja zakłada przede wszystkim wykonanie nowej nawierzchni jezdni, ale powstaną też chodniki, ścieżki rowerowe i elementy odwodnienia. Finał zadania zaplanowano na koniec lipca br.

Samorząd Województwa Wielkopolskiego zamierza wesprzeć remont łącznika przy Jeziórku. Odnowy doczeka się ulica Dworcowa?

Przedsięwzięcie, podobnie jak realizowany w roku ubiegłym pierwszy etap przebudowy ulicy Chrobrego, sfinansuje Samorząd Województwa Wielkopolskiego. W środę, 20 stycznia wicemarszałek, Wojciech Jankowiak wraz z Pawłem Katarzyńskim - dyrektorem WZDW w Poznaniu, Agnieszką Kubiakowską - Michalak - dyrektor Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu, starostami szamotulskimi - Beatą Hanyżak i Rafałem Zimnym oraz burmistrzem Szamotuł, Włodzimierzem Kaczmarkiem odbyli spotkanie w terenie, by omówić efekty dotychczasowych prac prowadzonych na Chrobrego, a także zakres tych dopiero planowanych. Jak tłumaczył wicemarszałek - to zadanie nie mogło dłużej czekać.

- Wjazd do Szamotuł od strony Poznania pozostawiał wiele do życzenia, zarówno w kontekście wizerunkowym - estetycznym, jak i bezpieczeństwa ruchu. To jeden z najbardziej obciążonych odcinków dróg wojewódzkich w Wielkopolsce. Jest stosunkowo niewielki, ale jego kompleksowy remont wiąże się ze sporymi kosztami. W związku z tym musieliśmy podzielić to zadanie na etapy i konsekwentnie je realizujemy - komentował wicemarszałek, Wojciech Jankowiak - Oprócz odcinka, który będzie remontowany w tym roku, myślimy również o łączniku z ulicą Wojska Polskiego i jego modernizacji. W tym przypadku jednak jeszcze kilka decyzji niezależnych od nas będzie musiało zostać podjętych - dodawał.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: RADNI DYSKUTOWALI O REMONCIE ŁĄCZNIKA PRZY SZAMOTULSKIM JEZIÓRKU

Co ciekawe - w przebudowę ulicy Bolesława Chrobrego wpisuje się również remont odcinka o długości 228 m - od przejazdu kolejowego do skrzyżowania ulicy Dworcowej, Alei Jana Pawła II oraz Wojska Polskiego (tzw. trzeci etap). Szacunkowy koszt przedsięwzięcia (według kosztorysu z 2016 roku), to ok. 1,1 mln zł. W chwili obecnej nieznany jest jednak termin jego realizacji.

Co z obwodnicą Szamotuł?

Planem na kolejne lata pozostaje także budowa obwodnicy Szamotuł. W tym celu w roku 2018 i 2019 WZDW zawarł umowę na opracowanie 2 projektów koncepcyjnych wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych. Chodzi o odcinek w ciągu drogi wojewódzkiej nr 184 Wronki - Ostroróg - Szamotuły - S11 (węzeł Napachanie) o długości ok. 12,5 km, a także o odcinek w ciągu drogi wojewódzkiej nr 187 Pniewy - Szamotuły - Oborniki - Murowana Goślina o długości ok. 5 km. Obie koncepcje będą gotowe w tym roku.

- Po uzyskaniu decyzji środowiskowych, o które wystąpiliśmy do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu, a które są niezbędne do podjęcia dalszych kroków w celu zlecenia projektu budowlanego i uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), WZDW przystąpi do opracowania projektu budowlanego. Dopiero na jego podstawie będzie można poznać realne koszty inwestycji i podjąć decyzję o możliwościach jej realizacji. Ostateczną decyzję podejmie Sejmik Województwa Wielkopolskiego - informuje Paulina Jęczmionka - Majchrzak z WZDW.

Droga w Gałowie wpisze się w obwodnicę Szamotuł

W trakcie spotkania w Szamotułach, wicemarszałek Jankowiak wraz ze starostą, Beatą Hanyżak odnieśli się również do kontynuacji budowy tzw. małej obwodnicy miasta (chodzi o drogę przy rondzie w Gałowie). Jak się okazuje, zostanie ona uwzględniona w pracach projektowych dotyczących dużej - właściwej obwodnicy Szamotuł.

- Złożyliśmy wniosek do Funduszu Dróg Samorządowych, którego przedmiotem jest odcinek drogi od Śmiłowa do Jastrowa i obecnie oczekujemy na jego ocenę. Pracujemy też nad wnioskiem, który w kolejnych latach moglibyśmy złożyć na odcinek drogi od Jastrowa do Gałowa. Z kolei temat drogi od Gałowa w kierunku na Poznań jest opracowywany w ramach koncepcji budowy dużej obwodnicy Szamotuł - wyjaśniała gospodyni powiatu.

Wicemarszałek tłumaczył z kolei, że pierwotnie odcinek drogi od Gałowa w stronę Poznania nie wpisywał się w plany dużej obwodnicy miasta, ale obecnie to najbardziej racjonalne rozwiązanie.

- Realizacja tej inwestycji była w gestii ówczesnych władz powiatowych. W pewnym momencie podjęliśmy jednak wspólnie z panią starostą decyzję, że zadanie będzie realizowane całościowo - nie ma sensu tego rozdzielać. Prace projektowe obejmują zatem również ten odcinek - mówił Wojciech Jankowiak.

Jakie będą źródła finansowania budowy obwodnicy?

Mimo że na razie trudno mówić o kosztach całego przedsięwzięcia, budowa dużej obwodnicy Szamotuł prawdopodobnie pochłonie kilkadziesiąt milionów złotych. Jeśli sprawa doczeka się szczęśliwego finału i w kolejnych latach prace wreszcie ruszą, w jaki sposób zadanie zostanie jednak sfinansowane?

-To inwestycja, która może być realizowana wyłącznie z pieniędzy nowej perspektywy unijnej. Niestety nadal nie wiemy jak ona rzeczywiście będzie wyglądała - jakie będą alokacje na inwestycje infrastrukturalne. Jeśli byłyby one na poziomie kończącej się perspektywy, to będziemy tę inwestycję realizować. Jeśli będą zaś niższe, będziemy musieli zastanowić się jakie zadania wykonamy w pierwszej kolejności, a jakie będą musiały poczekać - skwitował Wojciech Jankowiak.

Warto nadmienić, że dzięki środkom Samorządu Województwa Wielkopolskiego oraz funduszom unijnym, w roku 2020 rozpoczęła się długo oczekiwana budowa obwodnicy Wronek. Wartość zadania, to 82,1 mln zł (w tym 66,5 mln zł, to udział UE). Prace zakończą się w czerwcu 2022 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szamotuly.naszemiasto.pl Nasze Miasto