reklama

Szamotuły. Tydzień Edukacji Globalnej w "Rolniku" [ZDJĘCIA]

Magda Prętka
Magda Prętka
Zaktualizowano 
W Tygodniu Edukacji Globalnej uczennice oraz uczniowie z „Rolnika” podjęli kolejne rzeczywiste działania w trosce o kondycję planety. Zaakcentowali też konieczność budowania porozumienia międzykulturowego

Zespół Szkół nr 2 w Szamotułach wraz z poznańskim Stowarzyszeniem „Jeden Świat” od września realizuje ogólnoszkolny projekt „Świat się zmienia – a my z nim!” (współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP). W związku z obchodzonym niedawno Tygodniem Edukacji Globalnej (odbywa się corocznie w trzecim tygodniu listopada) uczennice oraz uczniowie z „Rolnika” podjęli kolejne działania projektowe z myślą o wspólnym dobru.

– Dostrzegając wartość środowiska naturalnego jako podstawowego systemu podtrzymującego nasze życie na ziemi, kolejny raz postanowiliśmy o ów system zadbać. Jesteśmy przekonani, że nawet niewielka zmiana w obszarze dbałości o przyrodę przekłada się na jakość naszego życia. Uskrzydleni efektami pracy przy urokliwych Rabatach dla Klimatu (pisaliśmy o tym w październiku – przyp. red.), skorzystaliśmy z szansy, jaką – tworząc sprzyjające warunki atmosferyczne – dała nam natura i we wtorek 19 listopada, posadziliśmy na terenie szkoły Drzewa Pokoju i Radości – mówi z uśmiechem i nieskrywaną dumą Klaudia Tomaszak – Ślipka, nauczycielka w Zespole Szkół nr 2, która wraz z Anną Kustoń i Joanną Vowie koordynują projekt „Świat się zmienia – a my z nim!”.

Efektem pracy młodzieży, którą pokierował uczący w technikum architektury krajobrazu Zdzisław Kostrzyński, było wzbogacenie parkowego krajobrazu w wyjątkowe brzozy. Dlaczego jednak zasadzono akurat te drzewa?

– Brzoza jest drzewem o niewielkich wymaganiach środowiskowych, rosnącym na niemal każdym podłożu i odpornym zarówno na niskie, jak i wysokie temperatury. Jednocześnie to jeden z najbardziej światłolubnych gatunków spośród drzew liściastych. Co istotne, rośnie szybko, dając cień i tworząc przyjazną człowiekowi atmosferę spokoju. Ze względu na swoją niezwykłą urodę jest pięknym elementem krajobrazu – tłumaczy Anna Kaczmarek, kierownik kształcenia praktycznego w „Rolniku”.

W czwartek, 21 listopada koordynatorki ogólnoszkolnego projektu wraz ze Stowarzyszeniem „Jeden Świat” zaprosiły również uczennice oraz uczniów do skorzystania z... Żywej Biblioteki!

– Celem innowacyjnego przedsięwzięcia było stworzenie dla młodych ludzi niezwykłej przestrzeni dialogu i porozumienia, zdobywania wiedzy, przeciwdziałania uprzedzeniom i stereotypizacji, kształtowania postaw otwartości i akceptacji wobec inności – tłumaczy Klaudia Tomaszak – Ślipka.

W Żywe Książki wcielili się wolontariusze działający we wspomnianym stowarzyszeniu, których różniło nie tylko pochodzenie (byli to przedstawiciele narodowości szwajcarskiej, armeńskiej, tureckiej, kosowskiej, kurdyjskiej oraz polskiej), ale i kultura, wyznanie, dziedziny aktywności, a także zainteresowania. Na tę okoliczność młodzież otrzymała specjalne karty biblioteczne (jak na czytelniczki i czytelników przystało), miała również wgląd do katalogu z dostępnymi „tytułami”.

– Jako miłośniczki i miłośnicy czytania odbyliśmy z Żywymi Książkami wiele ciekawych rozmów, w większości w języku angielskim, mierząc się z różnymi tematami. Pytaliśmy o pochodzenie Żywych Książek, o to, dlacze-go wybrały właśnie Polskę na cel swojej dalekiej podróży, jak się tu czują, czym Polacy je zachwycili i o to, czym rozczarowali – relacjonuje Tomaszak – Ślipka.

W jedną z Żywych Książek wcieliła się również Salwa Iskandar, która 3 miesiące temu przybyła do Szamotuł prosto z Indonezji w ramach jednego z programów międzynarodowej organizacji AFS Intercultural Programs, działającej na rzecz edukacji międzykulturowej i budowania świata opartego na sprawiedliwości i pokoju. Salwa opowiadała rówieśnikom o życiu w rodzinnym kraju i różnicach kulturowych, z którymi się mierzy, mieszkając w Polsce.

– Żywa Biblioteka okazała się sukcesem. Uczennice i uczniowie, szukając odpowiedzi na nurtujące pytania, bardzo chętnie korzystali z jej „zbiorów”. Kiedy zaś Biblioteka zamknęła już swoje podwoje, młodzież zgodnie podkreślała, że rozmówcy urzekli ją otwartością i entuzjazmem, który udzielił się wszystkim – bez wyjątku. I o to chodziło – podsumowuje nauczycielka z Zespołu Szkół nr 2.
Włączając się we wspomniane działania młodzież po raz kolejny dowiodła, że przedsięwzięcia o charakterze globalnym można wdrażać także na gruncie lokalnym. Wystarczy tylko chcieć!

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3