Wronki. Licealistki ze Szkoły na Leśnej o manipulacji w sieci i racjonalnym korzystaniu z mediów społecznościowych

Magda Prętka
Magda Prętka
Anastazja, Zosia i Agnieszka – uczennice II klasy liceum z Zespołu Szkół nr 1 we Wronkach biorą udział w ogólnopolskiej olimpiadzie „Zwolnieni z teorii”. W jej ramach dziewczęta realizują ciekawy projekt społecznościowy pn. MAP – media przeciw osobowości

Zdalny tryb nauki nie ostudził zapału młodzieży w zakresie poszerzania swojej wiedzy i wzrostu zainteresowania tematami, wykraczającymi daleko poza podstawę programową. Dowodem na to są uczennice wronieckiej Szkoły na Leśnej, które realizują autorski projekt poświęcony wpływowi mediów społecznościowych na osobowość młodych ludzi.

- W obecnych czasach kontrole nad nami przejęły media. Dotyczy to głównie osób młodych, które w chwili wytchnienia sięgają po telefon. Tworzona kultura medialna sprawia wrażenie rzeczywistości, w której żyjemy, przez co nie zawsze dostrzegamy różnice między jednym a drugim. Wywołuje ona chęć naśladowania innych osób. Młodzi ludzie często kreują się na osoby publiczne, mają w nich autorytet. Trzeba mieć świadomość, że zdjęcia publikowane w mediach często przed udostępnianiem ulegają diametralnej obróbce. Eliminują one wszelkie niedoskonałości, aby osoba wystawiająca zdjęcie wyglądała idealnie, ale realnie. Z biegiem czasu zanika umiejętność krytycyzmu, oceny sytuacji i logicznego myślenia – tłumaczą Anastazja, Zosia i Agnieszka.

Poprzez swój projekt pn. MAP – media przeciw osobowości dziewczęta pragną uświadamiać młodych ludzi, jaki wpływ media wywierają na ich osobowość i jakie zmiany nieświadomie dokonują się w ich myśleniu.

- Odbiorcami naszego projektu jest grupa nastolatków. Każdy z nich miał styczność z różnego rodzaju mediami i portalami społecznościowymi. Internet w ich życiu był obecny już od najmłodszych lat. Stanowi on swoistą odskocznię od rzeczywistości, często nawet źródło wiedzy i pomocy. Niestety mylą oni fikcje z rzeczywistością. Nie odróżniają także prawdy od kłamstwa i manipulacji. Brakuje im podstawowych kompetencji pomocnych przy korzystaniu z mediów. W ich środowisku liczy się popularność. Dążenie do niej prowadzi często do skrajnych posunięć, które szkodzą ich zdrowiu, a nawet i życiu – zauważają licealistki.

Pragnąc dotrzeć do jak największej grupy odbiorców, Anastazja, Agnieszka i Zosia utworzyły specjalne profile w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, Youtube), dedykowane swojemu projektowi. Publikują w nich materiały poświęcone m.in. manipulacji, wpływowi społecznemu, czy określonym postawom, jako człowiek przybiera względem otaczającego go świata. Posty są krótkie, lecz bardzo rzeczowe. Dziewczęta wzbogacają je grafikami, które przykuwają uwagę. Pokusiły się również o przeprowadzenie ankiety wśród internautów i internautek. W planach mają też dystrybucję ulotek i naklejek promujących projekt.

- Chciałybyśmy, aby poprzez nasz projekt odbiorcy nauczyli się racjonalnie korzystać z mediów. By zaznajomili się ze sposobami kreowania wizerunku przez media i by w przyszłości zawierali zdrowsze relacje – komentują dziewczęta.

Spis Powszechny 2021: są pierwsze kary za odmowę spisania się

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie