Zdalny tryb nauki nie ostudził zapału młodzieży w zakresie poszerzania swojej wiedzy i wzrostu zainteresowania tematami, wykraczającymi daleko poza podstawę programową. Dowodem na to są uczennice wronieckiej Szkoły na Leśnej, które realizują autorski projekt poświęcony wpływowi mediów społecznościowych na osobowość młodych ludzi.
- W obecnych czasach kontrole nad nami przejęły media. Dotyczy to głównie osób młodych, które w chwili wytchnienia sięgają po telefon. Tworzona kultura medialna sprawia wrażenie rzeczywistości, w której żyjemy, przez co nie zawsze dostrzegamy różnice między jednym a drugim. Wywołuje ona chęć naśladowania innych osób. Młodzi ludzie często kreują się na osoby publiczne, mają w nich autorytet. Trzeba mieć świadomość, że zdjęcia publikowane w mediach często przed udostępnianiem ulegają diametralnej obróbce. Eliminują one wszelkie niedoskonałości, aby osoba wystawiająca zdjęcie wyglądała idealnie, ale realnie. Z biegiem czasu zanika umiejętność krytycyzmu, oceny sytuacji i logicznego myślenia – tłumaczą Anastazja, Zosia i Agnieszka.
Poprzez swój projekt pn. MAP – media przeciw osobowości dziewczęta pragną uświadamiać młodych ludzi, jaki wpływ media wywierają na ich osobowość i jakie zmiany nieświadomie dokonują się w ich myśleniu.
- Odbiorcami naszego projektu jest grupa nastolatków. Każdy z nich miał styczność z różnego rodzaju mediami i portalami społecznościowymi. Internet w ich życiu był obecny już od najmłodszych lat. Stanowi on swoistą odskocznię od rzeczywistości, często nawet źródło wiedzy i pomocy. Niestety mylą oni fikcje z rzeczywistością. Nie odróżniają także prawdy od kłamstwa i manipulacji. Brakuje im podstawowych kompetencji pomocnych przy korzystaniu z mediów. W ich środowisku liczy się popularność. Dążenie do niej prowadzi często do skrajnych posunięć, które szkodzą ich zdrowiu, a nawet i życiu – zauważają licealistki.
Pragnąc dotrzeć do jak największej grupy odbiorców, Anastazja, Agnieszka i Zosia utworzyły specjalne profile w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, Youtube), dedykowane swojemu projektowi. Publikują w nich materiały poświęcone m.in. manipulacji, wpływowi społecznemu, czy określonym postawom, jako człowiek przybiera względem otaczającego go świata. Posty są krótkie, lecz bardzo rzeczowe. Dziewczęta wzbogacają je grafikami, które przykuwają uwagę. Pokusiły się również o przeprowadzenie ankiety wśród internautów i internautek. W planach mają też dystrybucję ulotek i naklejek promujących projekt.
- Chciałybyśmy, aby poprzez nasz projekt odbiorcy nauczyli się racjonalnie korzystać z mediów. By zaznajomili się ze sposobami kreowania wizerunku przez media i by w przyszłości zawierali zdrowsze relacje – komentują dziewczęta.
Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?