Szamotuły. Prace na linii kolejowej Poznań - Wronki postępują. Kiedy nastąpi ich finał?

Magda Prętka
Magda Prętka
L. Brylowski / mat. PKP PLK S.A.
Modernizacja linii kolejowej Poznań - Szczecin, na odcinku wielkopolskim (Poznań - Wronki) planowo zakończyć się ma w grudniu br. Mimo utrudnień, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przekonują, że inwestycja przyniesie sporo korzyści dla podróżujących

Trwa modernizacja linii kolejowej Poznań - Szczecin

W sierpniu 2018 roku rozpoczęły się pierwsze prace na linii kolejowej E59 między Poznaniem, a Wronkami. To element zakrojonej na szeroką skalę modernizacji odcinka łączącego stolicę Wielkopolski ze stacją Szczecin Dąbie. Inwestycja realizowana jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za niebagatelną kwotę ok. 4,1 mld zł, przy wsparciu środków unijnych (instrument „Łącząc Europę” CEF) w wysokości ok. 1,8 mld zł.

Prace w Szamotułach powoli dobiegają finału

Po ponad 2 latach, przedsięwzięcie - na odcinku wielkopolskim - powoli zmierza do finału. Tyczy się to również stacji w Szamotułach, gdzie trwają ostatnie prace. Przypomnijmy, że już jesienią ubiegłego roku podróżnym udostępniony został zmodernizowany peron nr 2. Na sąsiednim peronie nr 1 natomiast (zlokalizowanym od strony budynku dworca) obecnie prowadzone są roboty wykończeniowe.

- Peron zapewni podobny standard, jak zmodernizowana już platforma. Na wyższej, mającej 76 cm platformie, zamontowane jest już zadaszenie. Komfort zapewnią ławki oraz elementy małej architektury. Na antypoślizgowej nawierzchni przygotowano ścieżki naprowadzające pomocne osobom niewidomym. Na peronie montowane jest obecnie m.in. oznakowanie, do wykonania pozostało m.in. zainstalowanie megafonów, które umożliwią dobry odbiór wygłaszanych komunikatów - informuje Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP PLK S.A.

W ramach inwestycji, na stacji w Szamotułach powstało również przejście podziemne. Także tutaj realizowane są ostatnie prace. Z myślą o osobach mających trudności w poruszaniu się zamontowano 3 windy. Obecnie przechodzą one procedurę odbiorów technicznych.

- W tunelu przygotowywane jest czytelne oznakowanie, ułatwiające orientację, trwają prace porządkowe i te związane z dokończeniem nawierzchni przy budynku dworca - dopowiada Śledziński.

Mimo utrudnień, inwestycja przyniesie sporo korzyści

Tej jesieni do użytku oddane zostaną także zmodernizowane perony w Pęckowie i Wronkach. Finał inwestycji na całym, wielkopolskim odcinku natomiast (Poznań - Wronki) planuje się w grudniu br. To dobra prognoza dla podróżnych, ale i kierowców, których utrudnienia niestety nie omijają. W związku z prowadzonymi pracami, na terenie powiatu szamotulskiego czasowo zamykane są przejazdy kolejowe. Spółka PKP PLK przekonuje, że mimo utrudnień, przedsięwzięcie finalnie przyniesie sporo korzyści.

- Przy utrzymaniu ruchu pociągów na ok. 190 km trasie etapowo wymieniane są tory i sieć trakcyjna, montowane są nowoczesne urządzenia sterowania. Dzięki inwestycji, po uzyskaniu wymaganych certyfikatów, najszybsze pociągi pokonają trasę Poznań – Szczecin poniżej 2 godz., nawet o 50 min. krócej niż przed rozpoczęciem prac. Zmodernizowana trasa umożliwi przejazdy z prędkością 160 km/h większej liczby składów oraz zapewni lepsze warunki przewozu towarów na ważnym europejskim korytarzu transportowym m.in. na odcinku z Dolnego Śląska do Pomorza Zachodniego - podkreśla Radosław Śledziński.

Ćwiczenia WOT w pasie przygranicznym z Białorusią

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie