Szamotuły. Wicemarszałek o budowie obwodnicy: dla województwa to zadanie priorytetowe

Magda Prętka
Magda Prętka
Udostępnij:
Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego, Wojciech Jankowiak oraz poseł Krzysztof Paszyk pod koniec ubiegłego tygodnia wizytowali powiat szamotulski. W piątek, 14 stycznia spotkali się z dziennikarzami podczas konferencji prasowej poświęconej planowanej budowie obwodnicy Szamotuł

Konferencja na temat planowanej budowy obwodnicy Szamotuł

Solidna praca ostatnich lat – tymi słowami poseł Paszyk podsumował wspólny sukces samorządów, jakim jest pozyskanie wsparcia rządowego na realizację kluczowej, długo oczekiwanej inwestycji drogowej w Szamotułach i regionie. Choć decyzja o dofinansowaniu projektu Samorządu Województwa Wielkopolskiego (49 mln 588 tys. zł; wartość zadania oszacowano na 100 mln zł) zapadła jeszcze przed Świętami Bożego Narodzenia, wśród społeczności lokalnej wciąż toczy się dyskusja o to, kogo tak naprawdę należy uważać za ojca sukcesu.

O sprawie pisaliśmy już kilka tygodni temu. Poniekąd odniosły się do niej również osoby uczestniczące w konferencji. Istotą spotkania było bowiem podsumowanie dotychczasowych działań w zakresie planowanej budowy obwodnicy oraz przedstawienie kolejnych, które finalnie doprowadzić mają do powstania drogi obwodowej.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: OBWODNICA JESZCZE NIE POWSTAŁA, ALE OJCÓW SUKCESU MA JUŻ WIELU

Ogromne zaangażowanie Samorządu Województwa Wielkopolskiego

Dziękując za zaangażowanie wicemarszałka, Wojciecha Jankowiaka oraz Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu burmistrz Szamotuł, Włodzimierz Kaczmarek przypominał, że Samorząd Województwa Wielkopolskiego zainwestował niemałe środki finansowe w opracowanie koncepcji inwestycji, przeprowadzenie badań archeologicznych oraz raportu środowiskowego. Dokumentacja ta była pierwszym realnym krokiem do ubiegania się o środki zewnętrzne na realizację zadania. Kaczmarek podkreślał też istotę współdziałania w tej kwestii samorządów wielu szczebli – wojewódzkiego, miejsko – gminnego oraz powiatowego.

Uwagę na ów fakt zwracał także poseł, Krzysztof Paszyk stwierdzając, że dzięki wspomnianej współpracy przygotowania oraz działania zmierzające do budowy obwodnicy nabrały tempa.

- W przestrzeni publicznej pojawiło się ostatnio trochę informacji, które mogły zdeformować prawdziwy obraz tych przygotowań, które właściwie cały czas skupione są na Wielkopolskim Zarządzie Dróg Wojewódzkich, na panu marszałku Jankowiaku, który nadzoruje tę instytucję – mówił Paszyk zaznaczając zarazem, że w istocie wiele osób zaangażowało się w działania mające na celu rozwiązanie problemów komunikacyjnych Szamotuł.

Obwodnica ma wieloletnią historię

A pierwsze starania w tym zakresie – jak mówił wicemarszałek, Wojciech Jankowiak - podjęte zostały już wiele lat temu.

- Historia tej obwodnicy nie zaczęła się w momencie, kiedy padła decyzja, że mamy dofinansowanie, tylko znacznie wcześniej. Jak wspominał już pan poseł – to efekt prac wielu osób, wielu środowisk, począwszy od gospodarzy – mam na myśli burmistrza, mam na myśli starostę, nasz udział jako samorządu województwa, ale też wiele osób dobrej woli, które cały czas o to zabiegały – na poziomie parlamentarnym, czy samorządu – podsumowywał wicemarszałek mówiąc również o przychylności dla zadania ze strony radnych Sejmiku Województwa Wielkopolskiego już w czasach, gdy funkcję przewodniczącego sprawował Krzysztof Paszyk - Klimat dla tej inwestycji obecnie w sejmiku też jest bardzo dobry – dodawał.

Jankowiak przypominał, że realne rozmowy na temat budowy obwodnicy Szamotuł, zaczęły toczyć się na szczeblu wojewódzkim w momencie prężnego rozwoju firm działających we Wronkach.

- Mówimy o Amice i o Samsungu. Wówczas analizy wykazały, że trzeba zreorganizować ruch – zarówno w samych Wronkach, ale to niosło za sobą konsekwencje także dla Szamotuł, czy Pniew. Wszystkiego naraz zrobić się nie da, to są ogromne koszty, w związku z czym zaczęliśmy podchodzić do tego etapami. Pierwszy etap to jest obwodnica Wronek, która realizuje się bardzo sprawnie. Równolegle zaczęły się toczyć rozmowy na temat przygotowania koncepcji obwodnicy Szamotuł – opowiadał wicemarszałek - W międzyczasie samorząd Powiatu Szamotulskiego próbował jakimiś półśrodkami te rzeczy rozwiązywać, ale w pewnym momencie – po rozmowach z panią starostą i panem burmistrzem - powiedzieliśmy nie, koniec. Do tego trzeba podejść systemowo, zlecić konkretne opracowanie. Te prace rozpoczęły się w zasadzie w 2018 roku, kiedy to powstała zlecona koncepcja pewnej części obwodnicy, łącznie z uzyskaniem decyzji środowiskowej – dodawał.

Obwodnica Szamotuł, to dla województwa jedno z zadań priorytetowych

Początkowo, myśląc o realizacji zadania, samorząd wojewódzki przygotowywał się do aplikowania o środki unijne. Kiedy okazało się, że może pozyskać również wsparcie rządowe w ramach Funduszu Rozwoju Dróg Lokalnych (dla samorządów województw stworzono ścieżkę aplikowania o pieniądze wyłącznie na obwodnice), postanowił skorzystać z tej możliwości.

- Każdy samorząd mógł złożyć 3 takie projekty i myśmy skrzętnie z tego skorzystali, zgłaszając 3 obwodnice, które były przygotowywane, czy są przygotowywane jako absolutne priorytety naszego województwa. To jest obwodnica Rogoźna, obwodnica Szamotuł i z drugiej strony Poznania – obwodnica Kościana. Ku naszemu zadowoleniu okazało się, że wszystkie 3 projekty otrzymały pozytywne oceny i dofinansowanie. Uczciwie trzeba powiedzieć, że jest to dofinansowanie na poziomie 50 proc., drugie 50 proc. samorząd województwa musi wyłożyć ze swoich pieniędzy. Jesteśmy na to przygotowani. Jeszcze trwają dyskusje, czy będziemy mogli do tego celu użyć również pieniędzy unijnych z nowej perspektywy, czy będą musiały być to wyłącznie pieniądze budżetu – tłumaczył Wojciech Jankowiak.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: WYSOKIE WSPARCIE RZĄDOWE DLA BUDOWY OBWODNICY SZAMOTUŁ

Dziś wiadomo już jednak, że inwestycja pochłonie znacznie więcej środków, aniżeli planowane 100 tys. zł. W zasadzie wiadome było już to w ubiegłym roku.

- Składając wniosek (w ramach Funduszu Rozwoju Dróg Lokalnych -przyp.red.) nie mogliśmy wykazać, że jest to kwota wyższa, bo można było maksymalnie starać się o dofinansowanie przedsięwzięcia do 100 mln zł – wyjaśniał wicemarszałek.

Mimo to - jak podkreślał kilkakrotnie – budowa obwodnicy Szamotuł stanowi zadanie priorytetowe. Obecnie kontynuowane są prace związane z projektowaniem inwestycji. Właściwe roboty ruszyć zaś mają w roku 2024 i być realizowane w cyklu 2 – letnim.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Prezydent Duda w ukraińskim parlamencie

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie