Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Powiat szamotulski. Konsultacje społeczne w sprawie rewitalizacji linii kolejowej Międzychód - Szamotuły

Magda Prętka
Magda Prętka
W jakim wariancie linia kolejowa Międzychód - Szamotuły zostanie odtworzona?
W jakim wariancie linia kolejowa Międzychód - Szamotuły zostanie odtworzona? Krzysztof Sobkowski / zdjęcie ilustracyjne
8 września przeprowadzono konsultacje społeczne on - line w ramach opracowywanego właśnie "Wstępnego Studium Planistyczno – Prognostyczne dla projektu liniowego pn. Rewitalizacja linii kolejowej nr 368 Międzychód – Szamotuły”

Konsultacje społeczne

Przedstawiciele firmy BBF Sp. z o.o. w Poznaniu, która na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego opracowuje studium, omówili wstępną koncepcje odtworzenia połączenia kolejowego z Międzychodu oraz miejscowości powiatu międzychodzkiego i szamotulskiego do Poznania. Zadanie ma być realizowane w ramach programu uzupełniania lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej – Kolej + do 2028 roku. Co warte uwagi, wskazano na 2 warianty połączenia powiatu międzychodzkiego z szamotulskim i dalej - ze stolicą Wielkopolski.

Dwa warianty przebiegu linii

Pierwszy z nich to odtworzenie połączenia w śladzie linii kolejowej nr 368 Międzychód – Szamotuły na długości 56 km. Wówczas odległość Międzychodu od Poznania wynosiłaby 89 km. Ten wariant zakłada, że na trasie mogłoby powstać 15 punktów obsługi podróżnych (4 w Międzychodzie, Kłosowicach, Sierakowie, Ryżynie, Chrzypsku Wielkim, Kikowie, Nojewie, Bininie, Ostrorogu, Szczepankowie i Szamotułach).

Według założeń pociąg pokonywałby tę trasę w 74 minuty, przy zastrzeżeniu, że nie będzie postojów na trasie Szamotuły - Poznań (56 minut z Sierakowa, 48 minut z Chrzypska Wielkiego i 30 minut z Ostroroga).

Co ciekawe - wariant ów przewiduje również budowę przystanku pn. "Szamotuły Zachodnie", który miałby zostać zlokalizowany w okolicach szamotulskiego cmentarza.

Drugi wariant zakłada odtworzenie połączenia w śladzie linii kolejowej nr 368 na odcinku Międzychód – Chrzypsko Wielkie oraz budowę nowej linii kolejowej Chrzypsko Wielkie – Wronki. Wówczas połączenie Międzychód – Wronki miałoby 40,5 km długości, a odległość Międzychodu od Poznania byłaby nieznacznie dłuższa i wynosiła niespełna 92 km. Bezpośredni dostęp do kolei straciłyby jednak gminy Pniewy i Ostroróg, ale nową linię zyskałyby Wronki.

Budowa nowej linii do Wronek?

Warto tu dodać, że Wronki (podobnie jak Szamotuły) są już objęte projektem Poznańskich Kolei Metropolitarnych, co stwarza szanse w przyszłości na przedłużenie PKM w stronę Międzychodu. Ale przy tym wariancie trzeba się będzie liczyć z dodatkową procedurą wykupu gruntów i koniecznością stworzenia niezbędnej infrastruktury.

Zgodnie z założeniem bowiem, punktów obsługi pasażerów na trasie przejazdu pociągu miałoby być 10 - 4 w Międzychodzie, Kłosowicach, Sierakowie, Ryżynie, Chrzypsku Wielkim, Kłodzisku i Biezdrowie. Pociąg pokonywałby tę trasę w 71 minut, przy założeniu, że na trasie Wronki – Poznań pociąg będzie miał tylko jeden przystanek w Szamotułach (53 minuty z Sierakowa, 45 minut z Chrzypska Wielkiego).

Co ważne, ewentualne poprowadzenie nowego odcinka torów, ma minimalnie ingerować w istniejącą już zabudowę.

O tym jednak, ile punktów przystankowych - w zależności od wyboru wariantu trasy - ostatecznie zostanie utworzonych, zadecydują kolejne przeprowadzane prognozy. Ze wstępnych założeń wynika, że każdej doby trasą (w obu wariantach) miałoby jeździć 12 par pociągów. W godzinach od 6.00 do 9.00 i od 14.00 do 17.00, czyli w godzinach komunikacyjnego szczytu, pociągi kursowałyby co godzinę, a poza godzinami szczytu - co 2 godziny.

Skąd wziął się drugi wariant?

W trakcie konsultacji burmistrz Pniew, Jarosław Przewoźny dopytywał o powody opracowania drugiego wariantu przebiegu trasy. Ten - do tej pory - pod uwagę brany nie był, a zgodnie z jego założeniami Pniewy straciłyby dostęp do kolei, podobnie jak gmina Ostroróg.

- Mamy teraz przyjąć uchwałę o dofinansowaniu prac, które państwo prowadzicie. Jeśli gminy Ostroróg i Pniewy trasa ma ominąć, to po co - po pierwsze - rozbudzaliście państwo oczekiwania mieszkańców i - po drugie - po co mamy płacić za coś, co nas nie będzie dotyczyć? - pytał Przewoźny.

Równocześnie, burmistrz zwracał uwagę na walory turystyczne starej trasy z Międzychodu do Szamotuł, wskazując m.in. na unikatowe w skali Wielkopolski wiadukty kolejowe znajdujące się w okolicach Nojewa. Trasa wariantu wronieckiego, naturalnie te perełki architektoniczne by ominęła.

W toku dyskusji okazało się, że o opracowanie koncepcji połączenia kolejowego Międzychodu z Wronkami zawnioskował Powiat Międzychodzki, będący jednym z partnerów projektu (podobnie jak Gmina Pniewy i inne samorządy). Drugi wariant przebiegu trasy ma być jednak tylko wariantem porównawczym, alternatywnym - rozwiązania tego typu stosowane są powszechnie.

Włodzimierz Finke z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu tłumaczył, że choć wariant wroniecki został uwzględniony w pracach nad studium, to pojawił się dość późno, a jego realizacja wiązałaby się z budową od podstaw dodatkowych 15 km linii kolejowej, koniecznością wykupu gruntów i przeprowadzenia dodatkowych prac w samych Wronkach. Co prawda wprost nie mówił o jego całkowitym wykluczeniu, lecz - próbując rozwiać wątpliwości burmistrza Pniew - wielokrotnie podkreślał, że bez zgody partnerów projektu, żadne działania nie zostaną podjęte. Przekonywał, że do realizacji drugiego wariantu podchodzić należy ostrożnie, bardziej w kontekście wspomnianego już porównania.

Inwestycja ma być gotowa do 2028 roku

"Wstępne Studium Planistyczno – Prognostyczne dla projektu liniowego pn. Rewitalizacja linii kolejowej nr 368 Międzychód – Szamotuły” musi być gotowe do połowy listopada. Obecne tworzone są założenia trasowania. Kolejnym etapem (w drugiej połowie września) będzie badanie prognoz ruchu pasażerskiego - wówczas podjęte zostaną decyzje co do ostatecznej liczby przystanków na trasach. Ostatnim działaniem stanie się wycena inwestycji.

Z opracowania wynikać będą wskaźniki, które staną się podstawą oceny wniosku w programie Kolej + i stworzenia rankingu projektów z całej Polski na początku 2022 roku. Do roku 2028 natomiast prace budowlane dla projektów, które zostaną wybrane do realizacji, muszą się zakończyć. Do tematu będziemy jeszcze powracać.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szamotuly.naszemiasto.pl Nasze Miasto